Clicky


Grote zorgen over toenemende drukte in treinen en kortere lontjes bij reizigers

Grote zorgen over toenemende drukte in treinen en kortere lontjes bij reizigers
08-06-2021 10:01 | Algemeen | auteur Redactie | Esther van der Wal

UTRECHT - Spoorpersoneel maakt zich zorgen, nu de drukte in treinen toeneemt en de lontjes van reizigers soms wel erg kort zijn. Dat blijkt uit een peiling onder 112 conducteurs, machinisten en servicemedewerkers van NS. Vooral het niet naleven van de mondkapjesplicht zorgt voor spanningen, zegt onderhandelaar Ike Wiersinga van CNV Vakmensen. “NS-medewerkers voelen zich soms net een kleuterjuf. Ze maken geregeld zeer vervelende situaties mee, waarin reizigers verbaal behoorlijk agressief kunnen worden.”

Van de 112 ondervraagde NS-medewerkers zegt bijna 80 procent (regelmatig) situaties mee te maken waarbij reizigers geen mondkapje dragen. Dat zorgt nogal eens voor spanningen in treinen of op perrons. Meer dan de helft van de NS-medewerkers uit de peiling (56 procent) geeft aan dat ze vanwege de corona-maatregelen te maken hebben gehad met vervelende of zelfs agressieve situaties. “Als ze reizigers aanspreken op de mondkapjesplicht, gaat dat lang niet altijd goed.”, zegt Wiersinga. “In een aantal situaties ontspoort het en moeten medewerkers van service en veiligheid eraan te pas komen.”

Op de vraag: "Spreek je reizigers weleens aan op de mondkapjesplicht?", zegt 20 procent dat nooit te doen, 15 procent zelden, 18 procent regelmatig, 15 procent vaak en 32 procen zeer vaak.

Enkele reacties op de vraag wat de conducteurs onderweg meemaken:

  • ‘Als ik reizigers aanspreek reageren reizigers nogal eens dat ze zelf wel uitmaken of ze afstand houden of een mondkapje dragen.’
  • ‘Grote mond van reizigers, discussies, reizigers die met elkaar op de vuist gaan.’
  • ‘Ik weigerde in de spits om een reiziger mee te nemen, omdat hij geen mondkapje droeg. Meneer werd erg boos en vond dat ik ervoor moest zorgen dat hij een mondkapje kreeg. Niet dus!’
  • ‘Mensen hebben een korter lontje. Doordat er minder wordt gecontroleerd krijg ik veel mensen zonder geldig vervoerbewijs die dan agressief reageren als ik een boete uitschrijf. Ik moet dagelijks als een soort schooljuffrouw optreden omdat mensen hun mondkapje niet goed op hebben.’
  • ‘Verbale agressie, NSB’er, nazipraktijken, krijg de T… enz.’
  • ‘Voornamelijk mensen die de discussie aan willen gaan over het nut van de regels. Dit leidt soms tot woede en onbegrip.’
  • ‘Pittige discussies met mensen die wel gebruikmaken van medische verklaring, maar dan geen gelaatscherm dragen. Bij volle (spits)trein heb ik liever dat deze reiziger de trein verlaat en enkele keer inzet veiligheid & service tot gevolg.’
  • ‘Waar ik me mee bemoei… Mensen die door me heen willen lopen en net doen of ze me niet horen. Schelden en intimiderend gedrag.’

Korter lontje

De NS-medewerkers merken dat de lontjes korter worden, ook tussen reizigers onderling. In de peiling zegt 37 procent regelmatig te merken dat er tussen reizigers discussies of spanningen zijn over de coronaregels. Het gaat dan niet alleen om het wel of niet dragen van een mondkapje, maar ook om discussies over afstand houden.

Ruim 70 procent van de NS-medewerkers zegt dat reizigers er lang niet altijd begrip voor hebben dat het in de trein in de praktijk onmogelijk is om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Wiersinga: “Het komt regelmatig voor dat mensen niet naast elkaar willen zitten en dan vinden dat ze recht hebben om eerste klas te reizen, waar meer lege plaatsen zijn.”

De toenemende drukte in treinen baart de NS-medewerkers zorgen. Ruim 54 procent maakt zich (grote) zorgen over risico’s op besmetting, als ze door volle treinen moeten lopen, dichtbij reizigers moeten komen voor de kaartcontrole of op overvolle balkons de deuren moeten openen en sluiten.

Veel voorvallen worden niet gemeld

Uit de peiling blijkt ook dat NS-medewerkers vervelende of agressieve situaties vaak niet (meer) melden. Slechts 27 procent zegt bij NS melding te hebben gemaakt van agressief gedrag. “Dat is opvallend, want uit de peiling blijkt dat er veel meer incidenten zijn. Die worden dus niet gemeld en blijven onder de radar. Dat is niet goed. We roepen iedereen op om incidenten te blijven melden”, zegt Wiersinga.

NS moet de signalen van werknemers serieus nemen en alles doen wat mogelijk is om de veiligheid van werknemers te waarborgen. Wiersinga: “Het is zorgelijk dat 60 procent aangeeft dat NS de sociale veiligheid van de medewerkers in deze coronatijd onvoldoende is gewaarborgd. NS doet weliswaar al heel veel, maar het is kennelijk nog niet genoeg. De medewerkers verwachten meer. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van veilige plekken voor treinpersoneel, betere handhaving, voldoende materieel, grondige schoonmaak en goede ventilatie.”