Clicky


Vakbonden hebben onderhandelingsresultaat cao Beroepsgoederenvervoer bereikt

Vakbonden hebben onderhandelingsresultaat cao Beroepsgoederenvervoer bereikt

UTRECHT - FNV heeft met werkgevers in de transport en logistiek een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao voor 150.000 mensen. In het voorstel gaan de lonen per 1 juli met 3,5 procent omhoog en per 1 januari 2022 met 3,25 procent. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: "Een prima resultaat, dat we samen met de actievoerende leden voor elkaar hebben gekregen. De leden gaan er nu over stemmen."

De nieuwe tweejarige cao, die voluit cao voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen heet, loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022. In de cao is ook afgesproken dat alle vrachtwagens een kachel en airco krijgen, die ook werken als de motor uitstaat. Dijkhuizen: "Dat is erg belangrijk. Chauffeurs brengen veel tijd door in hun auto. Nu kan dat dus eindelijk in de juiste temperatuur. Daarmee worden de arbeidsomstandigheden enorm verbeterd."

Van Rijssel van CNV Vakmensen is eveneens opgetogen over dit resultaat: “Op hete dagen is het voor de chauffeurs in de cabines vaak niet te harden. Dat zorgt voor beroerde werkomstandigheden en zelfs gevaarlijke situaties. We roepen daarom al jaren dat vrachtwagencabines standaard moeten worden voorzien van een standairco en standkachel, waarmee chauffeurs de temperatuur goed kunnen regelen. Eindelijk hebben we daar nu in de cao een harde afspraak over kunnen maken. Per 1 juli zijn standkachels en standairco’s verplicht in alle nieuwe vrachtwagens waarin een chauffeur de dagelijkse rust moet doorbrengen.”

Die afspraak zal uiteindelijk ook z’n uitwerking hebben voor oudere vrachtwagens zónder die voorzieningen, verwacht Van Rijssel. “Liever hadden we natuurlijk meteen de afspraak gemaakt dat standkachels en standairco’s gewoon verplicht in alle huidige vrachtwagens worden ingebouwd. Het is ook gewoon een kwestie van goed werkgeverschap. Helaas bleek dat voor de werkgevers op dit moment nog een brug te ver. Maar het is volgens mij een kwestie van tijd, de druk op werkgevers neemt toe om voor comfortabele werkomstandigheden te zorgen. Zeker nu veel transportbedrijven zitten te springen om chauffeurs. Die chauffeurs zijn natuurlijk ook niet gek, die gaan eisen stellen. Iedereen wil het liefst een wagen met goede voorzieningen.”

Verblijfskostenvergoeding omhoog

De verblijfskostenvergoedingen (van belang voor werknemers die langere ritten maken) gaan per 1 juli 2021 ook omhoog, met 2,7 procent. Ook per 1 januari 2022 worden de vergoedingen geïndexeerd.

Eerder stoppen

Een andere verbetering aan de arbeidsomstandigheden, is de inzet van lichtere rolcontainers. Verder zijn er afspraken gemaakt over eerder stoppen met werken. "De werkgevers gaan voortaan de werknemersbijdrage betalen. Zo wordt eerder stoppen met werken makkelijker bereikbaar voor mensen in de sector met zware beroepen", aldus Dijkhuizen.

Het cao-resultaat maakt een einde aan een onrustige periode in de transportsector, zegt Van Rijssel. “Tijdens de coronacrisis is opnieuw gebleken hoe cruciaal de transportsector is. Maar ondertussen zitten de werknemers al bijna anderhalf jaar zonder loonsverhoging. Dat kan natuurlijk niet, dat schuurt aan alle kanten. Het is goed dat we er vandaag met de werkgevers uit zijn gekomen. Er ligt een mooi resultaat wat ons betreft.”

Mede-onderhandelaar Linda Slagter van CNV Vakmensen: “Zonder de inzet van de vakbondsleden die aan de acties en zelfs stakingen hebben meegedaan was dit resultaat er niet gekomen. Wij zijn hen dankbaar voor hun inzet en betrokkenheid.”

150.000 mensen

De vorige cao liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari 2021. FNV en andere bonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe cao. Uiteindelijk startten de onderhandelingen wel, maar kwamen de werkgevers met voorstellen die volgens FNV ver onder de maat en veel te vaag waren. Onder de cao Beroepsgoederenvervoer vallen ruim 150.000 mensen.