Clicky


BOVAG: truckdealers gebruik vanaf 1 juni nieuw ontheffingsformulier pechhulpverlening

BOVAG: truckdealers gebruik vanaf 1 juni nieuw ontheffingsformulier pechhulpverlening
27-05-2021 14:23 | Overig | auteur Redactie

AMSTERDAM - De overheid heeft de bestaande vrijstelling voor truckdealers met vijf jaar verlengd, waarmee zij vanaf 1 juni voor vijf jaar over de vluchtstrook mogen blijven rijden naar een pechgeval. Daardoor kan de weg sneller vrijgemaakt worden bij pech of een incident. De servicemonteur moet echter vanaf 1 juni het nieuwe ontheffingsformulier op zak hebben. BOVAG adviseert truckdealers om hun personeel nog eens te attenderen op de praktijkrichtlijn en geldende afspraken.

BOVAG en VACO vroegen eerder dit jaar het ministerie om verlenging van de bestaande vrijstelling die tot 1 juni 2021 loopt. Daarop is de nieuwe ontheffing afgegeven, die geldig is tot eind mei 2026. Het is verplicht om de vrijstelling in de serviceauto beschikbaar te hebben in geval van controle hierop. De vrijstelling is opnieuw verleend omdat BOVAG doorlopend kan instaan voor de kwaliteitseisen van de aangesloten truckdealers, door de toelatings- en lidmaatschapseisen.

Opnieuw onder de aandacht

Rijkswaterstaat verleent de vrijstelling aan BOVAG- en VACO-leden, waardoor ze meer op één lijn met de bergers staan. Als er een pechsituatie is op het hoofdwegennet of onderliggende wegennet is, mogen zij over de vluchtstrook rijden om pechhulp te verlenen. Aan het gebruik van de vrijstelling zijn zeer strenge voorwaarden verbonden, die staan beschreven in de praktijkrichtlijn.

Aan de nieuwe vrijstelling die 1 juni 2021 ingaat, blijven dezelfde criteria voor werken aan de weg gelden. BOVAG adviseert u om het verlenen van de nieuwe vrijstelling te gebruiken om de praktijkrichtlijn en alle geldende afspraken nog eens opnieuw onder de aandacht van uw servicemonteurs te brengen.

Contact verkeerscentrale

Eén van de zeer belangrijke afspraken die we extra onder uw aandacht willen brengen is de afspraak dat er door het truckdealerbedrijf voordat uitgereden wordt naar een pechgeval op het rijkswegennet, contact wordt opgenomen met de verkeerscentrale in de betreffende regio. In overleg wordt bepaald welke actie kan en mag worden ingezet en welke ondersteuning u daar zo nodig bij mag verwachten. De verkeerscentrale is hierbij steeds leidend en hun beslissingen moeten worden opgevolgd. Om goede informatie over het incident met de verkeerscentrale te kunnen delen, is het van belang dat de juiste informatie over het incident wordt uitgevraagd bij degene die de melding aan uw bedrijf maakt.

Certificaat Incident Management tijdelijk verlengd

Naast de vrijstelling en de praktijkrichtlijn moet er in het pechservicevoertuig een checklist aanwezig zijn, die medewerkers helpt te bepalen of zij voordat zij naar een pechgeval uitrijden eerst contact moeten opnemen met een van de regionale verkeerscentrales. Om pechhulp te verlenen, moeten ook de certificaten Incident Management aanwezig zijn. Als de bevoegdheid verlopen is tijdens deze coronaperiode, verlengt het ministerie het certificaat van uw pechservicemedewerker tot 30 juni 2022.