Clicky


Alstom gaat vrachtlocomotief van DB Cargo uitrusten met geavanceerde ETCS-technologie

Alstom gaat vrachtlocomotief van DB Cargo uitrusten met geavanceerde ETCS-technologie
21-05-2021 16:46 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Esther van der Wal

UTRECHT - Alstom heeft een overeenkomst afgesloten om nog een locomotief uit te rusten met de signalling technologie European Train Control System (ETCS). Daarmee vergroot het spoorwegbedrijf zijn aanwezigheid op de Europese onboard signalling markt verder. In het kader van dit project, gesubsidieerd door de CEF en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wordt een van de DE6400-vrachtlocomotieven van DB Cargo uitgerust met Atlas ETCS Baseline 3 Release 2.

Deze oplossing is door Alstom ontwikkeld en heeft zich al in de praktijk bewezen. Bovendien ondersteunt deze nieuwe signalling technologie het vrachtverkeer tussen Nederland en België zodra de nieuwe dienstregeling van kracht is (2024/2025 in België en 2026/2027 in Nederland).

"We zijn blij dat DB Cargo zijn modificaties wederom aan ons toevertrouwt. Alstom is het eerste bedrijf dat volledig gecertificeerd is volgens de nieuwste normen op het gebied van ETCS aan boord en aan baanzijde. Daarnaast kunnen onze geavanceerde signalling oplossingen afgestemd worden op de vereisten van elke omgeving, waardoor veilig, trans-Europees vrachtverkeer van het hoogste niveau gewaarborgd wordt”, zo vertelt Bernard Belvaux, Managing Director bij Alstom voor Benelux.

De bestaande ATB-EG- en ATB-NG-systemen in Nederland en het nationale systeem in België, TBL1+, worden in het kader van deze overeenkomst geïntegreerd in het ETCS-systeem. ETCS is een van de meest efficiënte treincontrolesystemen ter wereld, en de overstap naar deze moderne signalling technologie zal het vrachtverkeer tussen Nederland en België veiliger, betrouwbaarder en punctueler maken. Ook leidt het nieuwe controlesysteem tot lagere onderhoudskosten.

Het engineering-gedeelte van het project wordt uitgevoerd door de teams van het Alstom signalling centre of excellence in Charleroi (België), in samenwerking met het projectteam voor signalling in Utrecht (Nederland). De modificatie van het eerste prototype zal voor rekening komen van Shunter, expert op het gebied van onderhoud aan vrachtlocomotieven en in maart 2021 overgenomen door Alstom. Met deze overname verbreedt Alstom zijn kennis op het gebied van dienstverlening en vergroot het zijn aanwezigheid in de Benelux.

De modificatie van dit prototype locomotief is de meest recente stap in Alstoms strategie om zijn positie in de markt voor onboard signalling voor Europees vrachtverkeer te vergroten. Alstom en DB Cargo kondigden in januari 2020 aan dat er in totaal 13 EG3100-vrachtlocomotieven, bestemd voor vrachtverkeer tussen Duitsland, Denemarken en Zweden, uitgerust zouden worden met ETCS Baseline 3 Release 2, de nieuwste standaard in signalling technologie.

Alstom heeft wereldwijd 13.000 medewerkers in dienst die werken aan de digitalisering van de spoorwegsector. Zij richten zich op signalling technologie, slimme mobiliteit en cyberbeveiliging.