Clicky


Wereldprimeurs van Mercedes-Benz Trucks voor meer veiligheid op de weg

Wereldprimeurs van Mercedes-Benz Trucks voor meer veiligheid op de weg
30-03-2021 15:07 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEUSDEN - Als het op een maximaal veiligheidsniveau aankomt, is Mercedes-Benz Trucks altijd al een pionier in de truckbranche geweest. De truckfabrikant investeert elk jaar honderden miljoenen euro’s in onderzoek en ontwikkeling opdat rijassistentiesystemen de chauffeurs nog beter ondersteunen in hun werk en de veiligheid voor alle weggebruikers verhogen.

De meest recente voorbeelden daarvan zijn Active Sideguard Assist met automatische remfunctie en Active Drive Assist 2 met automatische noodstopfunctie, die afgelopen najaar aan het wereldpubliek werden voorgesteld. Vanaf nu kunnen klanten de nieuwe assistentiesystemen bestellen voor een groot aantal Mercedes-Benz truckmodellen waarvoor deze systemen leverbaar zijn. De productie start in juni 2021.

Sideguard Assist van Mercedes-Benz op de markt sinds 2016

Met een zware truck door het stadsverkeer of over smalle wegen met onoverzichtelijke kruispunten rijden, is zelfs voor professionele chauffeurs vaak een uitdaging, zeker bij het afslaan. De chauffeur moet op de stoplichten, verkeersborden, tegenliggers en kruisend verkeer letten, maar ook op voetgangers en fietsers langs de truck. Het probleem is dat de onbeschermde weggebruikers zich vaak niet bewust zijn van het feit dat een vrachtwagenchauffeur ze in bepaalde situaties mischien niet kan zien.

Bovendien trekken trucks met een lange wielbasis of aanhangwagen vaak op een manier op die voor andere verkeersdeelnemers niet altijd gemakkelijk te begrijpen is: voordat ze namelijk afslaan, rijden ze eerst rechtdoor op het kruispunt om de oplegger of aanhangwagen voldoende plaats te geven om mee te draaien. Daardoor hebben fietsers en voetgangers die aan de passagierszijde van het voertuig oversteken vaak niet in de gaten dat de truck gaat afslaan en gaan ze ervan uit dat hij rechtdoor zal rijden.

In dergelijke situaties kan Sideguard Assist ondersteuning bieden. Het systeem, dat door Mercedes-Benz Trucks werd ontwikkeld, is sinds 2016 af fabriek leverbaar voor veel Actros-, Arocs- of Econic-modellen. Als de afslagassistent bij het afslaan naar rechts een voetganger of fietser in de detectiezone waarneemt, kan het systeem de chauffeur waarschuwen volgens een meerfasig proces.

Nieuw: Active Sideguard Assist met automatische remingreep

Vanaf juni 2021 wordt Sideguard Assist in de meeste Actros- en Arocs-modellen vervangen door Sideguard Assist met een extra functie die levens kan redden: de vanaf productiemaand juni leverbare Active Sideguard Assist (ASGA) kan namelijk niet alleen de chauffeur waarschuwen voor bewegende voetgangers of fietsers aan de passagierszijde maar kan bij snelheden tot 20 km/h ook automatische remmanoeuvres uitvoeren om het voertuig tot stilstand te brengen wanneer de chauffeur niet reageert op de waarschuwingen.

Aan de hand van de stuurhoek kan ASGA de noodzaak van zo’n remmanoeuvre bepalen en in het beste geval een mogelijke aanrijding voorkomen. Mercedes-Benz Trucks is ’s werelds eerste truckfabrikant die een dergelijk systeem met actieve remfunctie aanbiedt en zo het aantal ongevallen met zwaargewonde of zelfs dodelijke slachtoffers door het afslaan naar rechts verder wil terugdringen.

Nieuw: Active Drive Assist 2 met noodstopfunctie

Active Drive Assist (ADA) is eveneens een doorontwikkeling op veiligheidsgebied en vormde in 2018 de nieuwe Actros om tot ’s werelds eerste in serie gebouwde truck die deels autonoom kan rijden (SAE-niveau 2). Het systeem kan de chauffeur ondersteunen met een overlangse en dwarse geleiding van de truck en kan het een veilige afstand tot voorliggers bewaren, accelereren en sturen als de noodzakelijke systeemvoorwaarden (zoals voldoende draaistraal en duidelijk zichtbare rijstrookmarkeringen) zijn vervuld. Wanneer de chauffeur een voorligger te dicht nadert, kan ADA de truck automatisch afremmen tot de voorgeprogrammeerde minimumafstand opnieuw wordt aangehouden. Zodra dat het geval is, kan het systeem de truck weer laten versnellen tot de voorgeprogrammeerde snelheid.

Vanaf juni 2021 doet de nieuwste generatie, ADA 2, er nog schepje bovenop: ​​het systeem kan een noodstop uitvoeren wanneer het merkt dat de chauffeur al een langere tijd niet meer actief betrokken is bij het rijproces, bijvoorbeeld door gezondheidsproblemen. Eerst maant ​​het systeem de chauffeur zicht- en hoorbaar om zijn of haar handen op het stuurwiel te plaatsen.

Als de chauffeur zelfs na herhaalde waarschuwingen niet binnen 60 seconden reageert door bijvoorbeeld te remmen, te sturen, te accelereren of voertuigsystemen te bedienen via de stuurwieltoetsen, kan het systeem de truck binnen de systeemgrenzen veilig tot stilstand brengen en het achteropkomend verkeer waarschuwen met de noodknipperlichten. De door het systeem geïnitieerde noodstop kan op elk moment worden geannuleerd door het gaspedaal diep in te drukken. Wanneer de truck tot stilstand is gekomen, kan het systeem de nieuwe elektronische parkeerrem automatisch inschakelen. Bovendien worden de portieren ontgrendeld zodat het ambulancepersoneel en andere hulpverleners de chauffeur direct kunnen bereiken bij een medisch noodgeval.

Active Brake Assist 5 – noodremassistent voor snelwegen en stadsverkeer

De automatische remingreep van Active Sideguard Assist en de automatische noodstop van Active Drive Assist 2 zijn niet te verwarren met de noodremfunctie van Active Brake Assist 5. ABA 5 werkt met een combinatie van radar- en camerasystemen. In tegenstelling tot ABA 4 kan ABA 5 bij detectie van bewegende personen de truck niet alleen gedeeltelijk afremmen maar tot een rijsnelheid van 50 km/h ook volledig tot stilstand brengen.

Detecteert ABA 5 een dreigende aanrijding met een voorligger, een stilstaand obstakel of een overstekende, tegemoetkomende, op de rijstrook van de truck lopende of van de schrik plotseling stilstaande voetganger, dan geeft het systeem de chauffeur eerst een zicht- en hoorbare waarschuwing. Als de chauffeur niet adequaat reageert, kan het systeem in een tweede stap een gedeeltelijke remmanoeuvre initiëren, waarbij de snelheid met 3 meter per seconde wordt gereduceerd, wat ongeveer overeenkomt met 50 procent van het maximale remvermogen. Dreigt er desondanks een aanrijding, dan kan ABA 5 binnen de systeemgrenzen een automatische noodstop tot stilstand uitvoeren en vervolgens de nieuwe elektronische parkeerrem inschakelen.

Voor alle assistentiesystemen van Mercedes-Benz Trucks geldt: ze zijn altijd zo ontwikkeld dat ze de chauffeur binnen de systeemgrenzen zo goed mogelijk ondersteunen, waarbij de chauffeur – zoals wettelijk verplicht – te allen tijde eindverantwoordelijk blijft voor de veiligheid van zichzelf en die van zijn medeweggebruikers.

Dat assistentiesystemen, die de chauffeur actief kunnen ondersteunen in kritieke situaties die door het systeem worden herkend, een positief effect hebben op de verkeersveiligheid, werd onder meer aangetoond tijdens een grootschalige test met meer dan duizend voertuigen door de Duitse federale vereniging voor vrachtvervoer, logistiek en afvalverwerking (Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung) en de handelsorganisatie voor de transportsector (Berufsgenossenschaft für Transport und Verkehrswirtschaft) samen met verzekeringsmaatschappij Kravag. Hierbij werd aangetoond dat trucks uitgerust met rijassistentiesystemen 34 procent minder kans op een ongeval hebben dan referentievoertuigen van hetzelfde type zonder die systemen.

Foto's

  • Bentvelzen Transport
    Bentvelzen Transport
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics