Clicky


XL Company kiest weer voor Scania

XL Company kiest weer voor Scania
24-03-2021 11:53 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

UDEN - Na tot nu toe altijd gebruikte Scania’s gekocht te hebben, zet stoelenleverancier XL Company uit Uden nu voor het eerst twee nieuwe goed uitgeruste Scania R370 trekkers op de weg. XL Company koopt de trucks vanwege de uitstekende relatie met de Scaniadealer in Veghel. Ook het gunstige verbruik van de 370 pk sterke zescilinder SCR-only motor speelt een rol. Niet alleen vanwege de besparing. Bij XL Company vinden ze het milieu minstens zo belangrijk.

“XL Company is gespecialiseerd in het ontwerpen en verkopen van eetkamerstoelen en fauteuils”, begint directeur Toon van Zutphen gepassioneerd over het bedrijf dat hij 14 jaar geleden begon en nu samen met zijn zoons runt. “Ik zit al mijn hele leven in de woninginrichting. Toen ik 45 werd, vond ik het tijd om iets nieuws voor mijzelf te beginnen. Ik heb altijd iets met stoelen gehad. Daar komt bij dat ik in het begin alles zelf deed. En dan zijn stoelen ook makkelijk te handelen.”

Inmiddels staat er in Uden een groot magazijn met een complete designafdeling en showroom. “Daar ontwerpen we nieuwe lijnen meubels en maken we proefexemplaren. Onze kracht is dat wij heel goed aanvoelen wat de trends in de markt zijn en gaan worden. Niet dat we trendsettend ontwerpen, maar we zitten er wel bovenop. Als een nieuwe stoel helemaal productierijp is, laten we die vervolgens in het buitenland maken. Die productie komt eerst naar onze magazijnen. Dat vervoer laten we doen door externe transportbedrijven. Het uitrijden van de stoelen vanuit onze magazijnen naar de webwinkels, winkelketens en grote meubelzaken doen we zelf. Dat gaat los gestapeld om de ruimte zo optimaal te kunnen gebruiken. Daarom zit bij ons elke stoel in een doos.”

XL-Company heeft drie Scania trekkers en zes tweeassige meubelopleggers en ook nog twee bakwagens. “Toen ik begon, had ik al gauw transport nodig. Er moest dus snel een vrachtwagen komen. Ik kwam terecht bij Scania Eindhoven. Die hebben mij toen zó goed geholpen met een gebruikte truck, dat ik tot op de dag van vandaag Scania’s koop; tot nu toe altijd gebruikte. Ik vond dat je met een truck waar net de kop af is, ook heel goed die maximaal 70.000 km per per jaar, die wij rijden, kunt doen. Natuurlijk moet je wel een goede dealer achter je hebben staan. Het begon in Eindhoven, maar sinds enige tijd is ook de dealer in Veghel voor ons een baken waarop wij kunnen varen. Zonder een goede relatie en goed onderhoud kun je niet zonder zorgen een truck inzetten.”

Dat XL Company nu toch twee van zijn gebruikte trekkers heeft ingeruild voor nieuwe auto’s komt door een seminar dat Toon volgde over groen ondernemen. “Dat was een eye opener. We hebben daarna geïnvesteerd in zonnepanelen op de daken van onze panden en overal de TL vervangen door led verlichting. En we zijn gaan nadenken over de emballagestroom. Maar dat seminar deed mij ook beseffen dat onze trucks nog Euro 5 waren. Dat kan dan eigenlijk niet meer. Vandaar het besluit om in nieuwe trucks te investeren. Want met een nieuwe Scania rijden we niet alleen schoner volgens Euro 6, maar ook zuiniger. Dat laatste bekijken wij niet primair vanuit het oogpunt van kostenbesparing. Bij ons zijn die trucks geen corebusiness. Ik vind het net zo belangrijk dat alles wat ik niet aan diesel in de tank hoef te pompen, ook niet in het milieu terecht komt. Dat is de eerste winst toch? Ik ga ook eens de mogelijkheid naar het rijden op HVO bekijken. Dan is de CO2-uitstoot minimaal en iedere Scania Euro 6 motor kan daar zonder verdere aanpassingen op rijden .”

Dat XL Company voor in de dagdistributie met de R voor een relatief grote cabine kiest, heeft alles te maken met zijn chauffeurs. “Wij rijden altijd met eigen mensen naar de klant omdat onze chauffeurs onze ogen en antennes zijn. Die kennen de branche, net als wij door en door en pikken alle signalen op. Dus als ik die een plezier kan doen met iets meer uitrusting dan nodig is, doe ik dat graag en de jongens vinden het mooi. Daarbij, wij rijden lang met onze trucks dus zo heel veel maakt het niet uit voor de investering en zeker samen met het strakke spuitwerk dat helemaal af fabriek is, vind ik het ook wel een beter gezicht. Het zijn tenslotte ook onze visitekaartjes.”