Clicky


Koopjesketen Action ondanks coronacrisis gegroeid in 2020

Koopjesketen Action ondanks coronacrisis gegroeid in 2020
23-03-2021 09:43 | Bedrijfsresultaten | auteur ANP

ZWAAGDIJK - Koopjesketen Action is er ondanks lockdowns in geslaagd 2020 af te sluiten met een hogere omzet. Dat had het Nederlandse concern vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels. Als wordt gekeken naar winkels die langer dan een jaar open waren, daalden de opbrengsten door gedwongen winkelsluitingen licht.

De omzet bedroeg afgelopen jaar bijna 5,6 miljard euro, een stijging van 8,9 procent ten opzichte van 2019. Die groei viel samen met de opening van 164 nieuwe winkels, zo valt te lezen in een presentatie van de Britse grootaandeelhouder 3i, waar Retail News eerder over berichtte. Naast in Nederland breidde het bedrijf onder andere fors uit in Frankrijk, Duitsland en Polen. De omzetstijging ging gepaard met een hogere winst voor aftrek van rentes, belastingen en afschrijvingen. Dat resultaat steeg met 12,4 procent tot 609 miljoen euro.

De vergelijkbare omzet, waar het effect van nieuwe openingen niet meetelt, daalde 1,4 procent door alle lockdowns in Europa. Overigens mocht Action in bepaalde landen waar winkelsluitingen golden nog wel een deel van het assortiment verkopen. Zo konden klanten in België en Frankrijk nog essentieel geachte waren halen bij de budgetketen.

In Nederland moesten de winkels in december helemaal dicht, maar vervolgens kwamen er een aanpassing van de regels waardoor klanten online artikelen konden bestellen om ze vervolgens af te halen. Het is vooral de recente versoepeling waardoor Action-winkels per tijdslot van 20 minuten 50 klanten kan toelaten die voor betere omzetcijfers zorgt. Volgens voorlopige cijfers leverde dit Action vorige week een omzet van bijna 33 miljoen euro op in Nederland, wat fiks meer is dan de 8,8 miljoen euro in de eerste week van click & collect.

Volgens het Financieele Dagblad mogen investeerders in Action ook weer hopen op dividend als de coronacrisis achter de rug is. De zakenkrant kan die winstuitkering tussen de 850 miljoen euro en 1,3 miljard euro bedragen, als wordt gekeken naar het dividendbeleid in het verleden.

Wat betreft reputatie was het een wisselvallig jaar voor Action. Na de afkondiging van de harde lockdown in Nederland meldde onderzoeksbureau Q&A in februari dat de keten van alle gesloten winkels het meest werd gemist. Vorig jaar, vlak nadat de coronapandemie een crisis teweegbracht, erkende het bedrijf leveranciers een maand langer op hun geld te laten wachten, waarmee de wettelijke termijn van zestig dagen werd overschreden. Begin april maakte het bedrijf bekend leveranciers weer binnen de maximale termijn te betalen.