Clicky


'Wachttijden containerhaven vergoed na komst convenant'

'Wachttijden containerhaven vergoed na komst convenant'
16-03-2021 15:17 | Overig | auteur Marcel van der Voort

NOOTDORP - “Er is de laatste tijd veel frustratie bij de containersector in de Rotterdamse haven”, zegt eigen rijder René Lindeman. “Dat komt door de lange wachttijden. Ik vind dat er een convenant tussen alle betrokken partijen moet worden afgesloten”, vertelt hij verder.

De wachttijden kosten de vervoerders naast ergernis veel geld. Lindeman weet uit eigen ervaring: “Dat je vooral ‘s middags aan wachten twee tot drie uur kwijt bent. En dat loopt snel op als je uitgaat van zestig euro per uur. Ik kom vijf dagen per week in de haven. Er zijn overigens ook momenten dat het vlotter gaat", wil hij kwijt.

Druk bezig

Als het aan Lindeman ligt komt er verandering. “Ik ben druk bezig om de hele keten van bedrijven, expediteurs, douane en alles wat met de containers te maken heeft, om de tafel te krijgen.”

Hebben ze daar oren naar? Lindeman: “Jazeker. Er zijn partijen die mij willen helpen. Het is de bedoeling dat er een convenant komt. Waarin wordt afgesproken hoe de wachturen worden verrekend. En dat de partijen zich daaraan houden. Ik verwacht dat de deelnemende partijen in juni van dit jaar met elkaar in gesprek gaan.”

Cao-onderhandelingen

De eigen rijder stelt dat cao-onderhandelingen eveneens invloed hebben op de vertragingen. “Die hebben zelfs grote invloed. Vorige week was er nog een actie van de vakbond. Vielen er verschillende ploegendiensten uit en donderdags gingen ze rustig aan werken. De chauffeurs kregen daardoor meer vertraging”, legt hij uit.

Volgens hem zijn er meer boosdoeners: “Zoals de weersomstandigheden. De weerman bepaalt wanneer de terminal dichtgaat. Als er te veel wind is mogen de kranen niet werken.”

Niet doorberekenen

Waarom kan Lindeman de wachttijden niet doorberekenen? “Doorgaans kan ik de tijd niet doorberekenen aan de klant. Omdat deze al veel geld kwijt is. Die betaalt tienduizend euro om een container van China naar Europa te halen.”

“Ik hoor ook dat klanten het niet hun probleem vinden. En bij de terminal zeggen ze juist: Haal het maar bij de klant. Die discussie win je dus nooit.

“Soms lukt het wel met een eerlijk verhaal”, voegt hij er even later aan toe.

Dikwijls storingen

Het is dinsdag en Lindeman is in zijn vrachtwagen een nieuwe werkdag gestart waarbij hij ook de Rotterdamse haven aandoet. “De schepen komen vaak te laat. De computers aan boord kampen dikwijls met storingen. De schepen zijn tegenwoordig groter. De kleinere exemplaren zijn er de afgelopen jaren uitgegaan.”

“Die grote schepen hebben een uitgebreide route en als ze met tijdgebrek kampen lossen ze slechts een deel in Rotterdam of later dan gepland.”

En: “De terminals raken overvol als de boot in het weekeinde komt.”

Weinig personeel

“Regelmatig is er personeel te weinig. De wachttijden lopen op. De frustratie groeit, want de chauffeur komt door de vertraging te laat bij de volgende klant. En die mopperen als je niet op tijd bent”

Lindeman benadrukt: “In twee weken tijd zijn er veertien chauffeurs opgestapt. En vier bedrijven stopten omdat ze het verlies door de wachttijden niet kunnen opbrengen.”

Voorzitter Klaas de Waardt van Vereniging Eigen Rijders Nederland(VERN) reageert dinsdag op het initiatief: "Ik sta hier vierkant achter. Er moet een keer wat gebeuren. Jongens als René maken het persoonlijk mee en kunnen het goed verwoorden."

"Dit is een vele jaren durend probleem. En wordt telkens afgewimpeld op de vervoerders. Op zo’n manier is er geen droog brood meer te verdienen. Sommigen staan er zelfs zeven uur. Dan kan je geen omzet meer maken", klinkt het.