Clicky


C. en H. Euser Transport in Barendrecht kiest voor twee DAF CF Electric vrachtwagen

C. en H. Euser Transport in Barendrecht kiest voor twee DAF CF Electric vrachtwagen
09-03-2021 14:13 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

BARENDRECHT - Precies op de dag dat het, inmiddels Koninklijke, familiebedrijf 101 jaar bestond, tekende directeur Bas Euser van de gelijknamige logistiek dienstverlener uit Barendrecht een contract voor twee DAF CF Electric Trucks. Daarbij gaat het om een overeenkomst met vaste DAF-dealer BEST Trucks Barendrecht en betreft de levering van een 4x2 DAF CF Electric trekker (37 ton GCW) plus een 6x2 DAF CF Electric bakwagen (28 ton GVW).

C. en H. Euser Transport volgde al langer met belangstelling de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch transport en vond in Albert Heijn en HAVI Logistics enthousiaste opdrachtgevers, die daar in mee wilden gaan. Nu DAF Trucks ook de komst van een batterij-elektrische LF-truck heeft aangekondigd, deelt C. en H. Euser zeker ook in de belangstelling voor dit model. Inmiddels zijn de bestelde CF Electric trucks in productie bij DAF Trucks in Eindhoven en bij de dealer in Barendrecht wordt alles voorbereid om deze modellen binnenkort af te leveren.

Onderdeel van die groene transitie is dat op het dak van het dealerpand inmiddels ook 750 zonnepanelen liggen. C. en H. Euser Transport is inmiddels ook drukdoende met de aanleg van de infrastructuur voor elektrische vrachtauto’s en overweegt zeker om het bedrijfspand ook te voorzien van zonnepanelen, als onderdeel van de laadstructuur.

De standplaatsen van de elektrische DAF’s zijn Pijnacker en Barendrecht. EBO van Weel uit Rhoon en FrigoBlock verzorgen de opbouw van de bakwagen en de eveneens geconditioneerde citytrailer, waarbij de bestickering wordt aangepast aan het specifieke groene karakter van de voertuigen.

2025 Stadsdistributie elektrisch

Eigenaar Bas Euser en operationeel directeur Daniël Spetter zijn enthousiast over deze nieuwe stap in de vergroening van hun veelzijdige logistieke dienstverlening met aansprekende opdrachtgevers in de retail-, pallet-, horeca- en pharma-distributie.

“Daarvoor beschikken wij momenteel over circa 320 eigen voertuigen: bakwagens, trekker-opleggers en bestelauto’s. DAF en BEST Trucks zijn al decennia vaste leveranciers aan ons 24/7 opererende familiebedrijf, met zo’n 600 gemotiveerde medewerkers. Een belangrijk deel van ons werk bestaat uit stedelijke distributie en binnen dat segment is er al langer veel aandacht voor de milieu-aspecten. Wij spelen daar met onze stille en hypermoderne diesels passend op in, maar je merkt dat er bij verladers, opdrachtgevers en overheden steeds meer aandacht is voor elektrische aandrijving”, leggen Euser en Spetter uit.

Zeker wanneer in 2025 vele steden kiezen voor een emissie-loze stedelijke distributie is (ook stille) elektrische tractie niet meer weg te denken. Wij zijn inmiddels partner van het convenant op dit gebied in Groot-Rotterdam en de Drechtsteden en delen in het kader van het DKTI-project (Demonstratie klimaattechnologieën en innovaties in transport) onze ervaringen met TNO en Fontys Hogeschool. Zij monitoren alle nu in ons land rijdende elektrische trucks, delen alle data met de betrokken partijen en adviseren waar nodig.

Wij stappen nu in dit project om er voor de toekomst ervaring mee op te doen, want vast staat dat dit een techniek voor de komende tijd is. Daarbij noemen wij naast de genoemde partijen ook zeker de positieve inbreng van onze huisbankier ABNAMRO, ABB voor de aanleg van het laadnetwerk op eigen terrein en uiteraard de bestaande subsidiemogelijkheden, om dit ook mogelijk te maken.”

Nederlandse ontwikkeling

De ondernemers vervolgen: “We hebben al langer goed en constructief overleg met Rob Luykx, International Fleet Sales Manager van DAF Trucks en Jean-Paul Punt, Salesmanager bij BEST Trucks in Barendrecht over deze eerste aanschaf van twee trucks. Een gezamenlijke Nederlandse ontwikkeling van DAF Trucks en VDL, waar wij veel vertrouwen in hebben. Zeker na de recente innovaties, waarbij de actieradius van de e-power technologie verdubbelde naar meer dan 200 kilometer, terwijl door de nieuwe batterijengeneratie het gewicht met nog eens met 700 kilogram daalde.

Daarbij biedt DAF Trucks deze techniek aan op zowel een trekker als een bakwagen. Met elkaar werken wij nu ook al een draaiboek uit, om straks optimaal van start te kunnen gaan en de inzet binnen onze 24/7 dienstverlening te maximaliseren. Dus inclusief de laadmogelijkheden, het geconditioneerd (vers, koel en vries) vervoer van goederen in stedelijke gebieden, het terugwinnen van vermogen tijdens de rit, maar ook de privileges om in de randen van de dag/nacht stil in stedelijke gebieden te mogen distribueren. Zeker omdat de gekozen stille koelinstallatie gebruik maakt van de vrachtauto’s gemonteerde e-PTO.”

Opleiding en onderhoud

Om de inzet van deze voertuigen te optimaliseren, selecteert C. en H. Euser een aantal chauffeurs, die voor het rijden met een DAF CF Electric door de fabrikant en dealer uitgebreid worden opgeleid. De fabrikant ondersteunt daarbij de gebruikers met geavanceerde routesimulatiemodellen om zo tot een nog efficiëntere voertuiginzet te komen. C. en H. Euser Transport verwacht met de CF-bakwagen jaarlijks 60.000 kilometer af te leggen en met de trekker-oplegger 90.000 kilometer.

De sturende sleepas op de bakwagen en de sturende as van de oplegger, zorgen daarbij voor een grotere wendbaarheid in de stedelijke distributie. Het onderhoud van de nieuwe elektrische CF-en wordt, net als de rest van het DAF-voertuigpark van C. en H. Euser, verzorgd door de gespecialiseerde technici van BEST Trucks in Barendrecht.