Clicky


Nederlandse Politie: ijsplaten verwijderen verantwoordelijkheid van chauffeur en werkgever

Nederlandse Politie: ijsplaten verwijderen verantwoordelijkheid van chauffeur en werkgever
11-02-2021 16:25 | Weer en Verkeer | auteur E. van der Wal-de Vries

DE WESTEREEN - [update vrij 10:30 uur] De Duitse politie controleert actief op het ijs- en sneeuwvrij houden van de daken van vrachtwagens en trailers. Tijdens een controle kregen negen chauffeurs, én hun werkgevers, een boete voor het niet verwijderen van de sneeuw en/of ijs van het dak van hun vrachtwagen. Hoe werkt dit eigenlijk in Nederland? Ben je in Nederland ook verplicht om je daken ijsvrij te houden? En controleert de politie hier ook actief op? En hoe zit het met de verzekering, wie is er aansprakelijk als er een stuk ijs van je trailer op een auto terechtkomt?

Ja, je bent ook in Nederland verplicht om je dak ijsvrij dan wel sneeuwvrij te houden. Het ijsvrij houden van je trailer- en/of vrachtwagendak valt onder Artikel 5 van de Wegenverkeerswet: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

De politie controleert in Nederland hier niet actief op maar als de politie je ziet rijden met een flinke laag ijs dan wel sneeuw op je dak kunnen ze je wel beboeten. Hoe hoog de boete precies is kon een politiewoordvoerder niet zeggen, maar een snelle check van de boetes voor een overtreding op Artikel 5 van de Wegenverkeerswet varieëren tussen de 100 euro en 1.000 euro.

Een woordvoerder van de politie geeft donderdag desgevraagd aan dat een chauffeur en de werkgever aansprakelijk zijn indien er een ongeval plaatsvindt als gevolg van een ijsplaat die van het dak van de vrachtwagen komt. "Dit kan een indirect ongeval zijn zoals een automobilist die schrikt en daardoor uitwijkt maar ook een ongeval waarbij een ijsplaat direct door een ruit van een auto gaat."

We zien in Duitsland dat chauffeurs ter plekke de vrachtwagen moeten ontdoen van het ijs. Welke oplossing is er in Nederland? Je kunt toch ARBO-technisch gezien van een vrachtwagenchauffeur niet verwachten dat hij op een laddertje zijn dak gaat schoonvegen? "Wij, als politie, vinden dat de sector zelf voor een goede oplossing moet zorgen. Dat valt onder het begrip 'goed werkgeverschap'. Een oplossing voor dit probleem ligt bij het transportbedrijf niet bij de politie", aldus de woordvoerder van de politie.

"Het voor vertrek ijs-/sneeuwvrij maken van daken van vrachtwagens en trailers is uit verkeersveiligheidsoogpunt van groot belang. Het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur én de vervoerder om daar op toe te zien. In de praktijk is het niet altijd even makkelijk om dit op een veilige of verantwoorde manier te doen. Zeker als je onderweg bent en op een rustplaats overvallen wordt door een pak sneeuw of een ijsplaat op het dak. Je hebt dan hulpmiddelen als een ladder en bezem nodig om dit te doen", zegt ook werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).

De Airtube biedt een oplossing tegen water op het dak dat kan bevriezen, maar kan enkel worden toegepast bij trailers met een zeilen dak. Niet bij kastenwagens.

In andere landen waar strenge winters vaker voorkomen wordt soms gebruikt gemaakt van een constructie, waarbij een frame of stellage op eigen terrein naast een combinatie wordt gezet. De chauffeur kan dan vanaf de hoge stellage het dak makkelijker en veiliger schoonmaken. Die stellages zie je soms ook bij buitenlandse wegrestaurants of truckservicelocaties.

Ook in Nederland zijn er vervoerders die dit hulpmiddel (soms verrijdbaar) op hun terrein hebben, laat TLN in een reactie weten.

Hoe zit het verzekeringstechnisch? TVM laat weten: "Waar in Duitsland chauffeur en werkgever aansprakelijk zijn, is dat in Nederland niet het geval. Dat komt met name omdat het weinig voorkomt. Het komt zo weinig voor dat afvallend ijs onder de rubriek ‘ladingverlies’ is gerubriceerd."

"Bij extreem weer, zoals nu, zijn er relatief ook weinig meldingen, omdat er veel aandacht aan wordt besteed, ook vanuit preventie. Als het in Nederland al voorkomt, is de praktijk toch wel dat chauffeurs de huiftrailer eerst goed schoonmaken. Het ijsvrij maken van je vrachtwagen hoort bij veiligheid op de weg. In voorkomende gevallen vergoedt TVM de schade, de klant betaalt voor het eigen risico. De verwachting is niet dat bij TVM iets in de voorwaarden zal veranderen, simpelweg omdat het niet vaak voorkomt."

Conclusie: de verantwoordelijkheid van het schoonmaken van het dak van je trailer/vrachtwagen ligt, ook in Nederland, bij de chauffeur en de werkgever. Hoe dit wordt gedaan lijkt niet van belang áls je het maar doet.

De gevolgen van een loskomende ijsplaat kunnen natuurlijk desastreus zijn. 

Foto's

  • Hurkmans
    Hurkmans