Clicky


Duitse Covestro en Nederlandse NPRC plannen om binnenschepen op waterstof te laten varen

Duitse Covestro en Nederlandse NPRC  plannen om binnenschepen op waterstof te laten varen
04-02-2021 17:06 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEVERKUSSEN - Covestro en logistiek dienstverlener NPRC (de coöperatie Nederlandse Particuliere Rijnvaart-Centrale) zijn van plan om via een gezamenlijk project de zouttransportvloot op de Rijn om te bouwen naar schepen die op waterstof varen.

Het project maakt deel uit van het RH2INE -Initiatief (Rhine Hydrogen lntegration Network of Excellence) van het Ministerie van Economische Zaken van NRW en de Nederlandse provincie Zuid-Holland, dat tot doel heeft een klimaatneutrale transportroute op de Rijn-Alpencorridor te realiseren en zo bij te dragen tot de implementatie van de Europese "Green Deal".

Covestro en NPRC steunen de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur in havens en van laadstations langs de Rijn. Het is de bedoeling dat de eerste twee zero-emissieschepen al in 2024 tussen Nederland en de drie vestigingen van Covestro aan de Nederrijn gaan varen.

Covestro - op weg naar circulaire economie

Voor Covestro is dit waterstofproject een verdere stap op de weg naar een klimaatneutrale productie. Het bedrijf wil al zijn bedrijfsactiviteiten op de circulaire economie. In dit kader zijn onder meer het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en groene waterstof belangrijke bouwstenen.

"We willen de principes van circulaire economie verankeren in alle geledingen van het bedrijf en willen op lange termijn broeikasgasneutraal produceren. Dit omvat ook het continu verminderen van indirecte emissies, waarbij we samen met sterke partners zoals NPRC innovatieve oplossingen willen implementeren," verklaart Klaus Schäfer, Chief Technology Officer van Covestro AG. De logistieke sector is in dit verband bijzonder relevant, met name omdat tranpsort de enige sector in de EU is waar emissies sinds 1990 zijn gestegen in plaats van gedaald. Dit is waar het RH2INE -initiatief om de hoek komt kijken, dat zowel Covestro en NPRC nu ook officieel steunen.

NPRC - gezamenlijke ketenverantwoordelijkheid

“Deze samenwerking is een geweldig voorbeeld van de kansen die zich voordoen als alle stakeholders in de logistieke keten zich verbinden tot duurzaamheid. Dit partnerschap met Covestro biedt een solide en betrouwbare basis voor onze coöperatie van individuele binnenvaartondernemers om de enorme investering aan te gaan die nodig is om om te schakelen naar zero-emissie vervoer. Deze vorm van gezamenlijke ketenverantwoordelijkheid is naar mijn idee de toekomst van innovaties in de logistiek;” aldus CEO van NPRC Femke Brenninkmeijer.

Eerste waterstofschepen in de vaart vanaf 2024

In termen van transportvolume is zout de belangrijkste grondstof voor de Covestro-vestigingen in Noordrijn-Westfalen. In het kader van RH2INE willen Covestro en NPRC het vervoer van deze grondstof stap voor stap emissievrij maken. Daartoe willen de partners in eerste instantie twee waterstofschepen in de vaart brengen vanaf 2024, en nadien nog meer. In eerste instantie zal gekeken worden naar de technische en economische haalbaarheid van het project. Daarbij zal ook het technisch ontwerp van de romp worden geoptimaliseerd, zodat de schepen zelfs bij laag water kunnen worden ingezet. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om groene waterstof uit Covestro's eigen chloorelektrolyse te gebruiken om de binnenschepen bij te tanken.

Grensoverschrijdend RH2INE-initiatief

Met hun gezamenlijk project leveren Covestro en NPRC dus een belangrijke bijdrage aan de tussentijdse doelstelling van RH2INE. Dat grensoverschrijdende initiatief wil tegen 2024 ook met andere partners uit het consortium meerdere waterstofschepen in de vaart te brengen tussen Rotterdam en Keulen. Het doel op lange termijn is een klimaatneutrale "Rijn-Alpen"-vervoerscorridor tot stand te brengen. Naast het Ministerie van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse provincies Zuid-Holland en Gelderland steunen ook de havens van Duisburg, Neuss/Düsseldorf, Keulen en Rotterdam, alsmede een aantal logistieke en industriële bedrijven dit project.