Clicky


OV ombudsman: snel opschakelen bij overgang naar het 'nieuwe normaal'

OV ombudsman: snel opschakelen bij overgang naar het 'nieuwe normaal'
02-02-2021 08:50 | Algemeen | auteur Redactie

AMERSFOORT - De OV ombudsman roept OV-bedrijven op flexibel om te gaan met de overgang naar het ‘nieuwe normaal’. Op het moment dat versoepelingen worden doorgevoerd in de coronaregels, moeten vervoerders snel hun dienstregeling weer kunnen uitbreiden. “Gezien het onvoorspelbare verloop van 2021 zal dit een must zijn, wil het openbaar vervoer toereikend zijn voor de vraag.” Dit zegt de OV ombudsman in zijn rapportage over het laatste kwartaal van 2020.

Met uitzondering van NS en het Amsterdamse GVB hebben OV-bedrijven hun dienstregeling voor komend jaar flink versoberd. Dat is op zichzelf begrijpelijk, zegt de OV ombudsman, als zoveel minder mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar alertheid is geboden. De ombudsman noemt het “vreemd” dat een OV-bedrijf als U-OV (regio Utrecht) nu al zegt dat het pas medio 2021 gaat bekijken “of aanpassingen mogelijk zijn”. Naast U-OV kiezen ook sommige andere vervoerders voor deze afwachtende aanpak en dat “baart zorgen”.

Er zijn ook vervoerders die lijken te kiezen voor een meer dynamische benadering. Zo meldt Keolis voor de bussen van AllGo (Almere): “Zodra de coronamaatregelen versoepelen en er weer meer reizigers gebruik maken van het openbaar vervoer, kijkt AllGo hoe de dienstregeling weer kan worden uitgebreid.” Dit weerspiegelt “de dynamische aanpak die wij nodig achten”, aldus de OV ombudsman. “Geen beschouwing na een lange periode, maar direct op het moment van de versoepelingen.”

De OV ombudsman schrijft in de laatste kwartaalrapportage over 2020 verder dat sommige vervoerders niet coulant genoeg zijn ten opzichte van abonnementhouders die in de coronacrisis hun abonnement hebben aangehouden. Omdat het kabinet hen adviseerde zo min mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer, hebben veel van die reizigers kosten gemaakt, zonder dat er een dienst van de vervoerder tegenover stond.

De OV ombudsman wijst erop dat het Rijk de OV-bedrijven gezamenlijk een beschikbaarheidsvergoeding heeft betaald van circa 1,5 miljard euro. Jammer dat desondanks veelal geen gebaar is gemaakt naar de groep reizigers die hun abonnement hebben aangehouden en die de OV-bedrijven dus geld hebben opgeleverd. “Een gebaar naar deze groep zou ook goed zijn uit het oogpunt van klantenbinding op langere termijn.”

De OV ombudsman behandelt klachten van reizigers die er niet uitkomen met hun OV-bedrijf. De ombudsman bemiddelt voor reizigers en doet algemene aanbevelingen aan OV-bedrijven en concessieverleners (overheden) voor verbetering van het openbaar vervoer.