Clicky


Rolande opent derde en vierde LNG-station in Duitsland

Rolande opent derde en vierde LNG-station in Duitsland
28-01-2021 09:53 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

TILBURG/DORTMUND - Rolande, de Nederlandse pionier en marktleider op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG), heeft zijn derde LNG-station in de Bondsrepubliek geopend. Ook het vierde station, in Lübeck, is reeds in aanbouw. “Belangrijke stappen op weg naar klimaatneutraal zwaar goederenverkeer”, aldus Jolon van der Schuit, CEO Rolande.

“Ondanks een uitdagend jaar vanwege de pandemie is het ons gelukt om, samen met onze partners, een start te maken met onze eerste drie stations in Duitsland”, licht Van der Schuit toe. “Daar komen er dit jaar nog eens tien bij, onder andere in Lübeck, Grasdorf, Ziesar en Hamburg. Samen met onze vijftien stations in Nederland en België bouwen we zo verder aan een Europa-dekkend LNG-netwerk. Alle stations zijn geschikt voor bio-LNG. Daarmee dragen we bij aan de doelstelling van de Europese Commissie om in 2030 klimaatneutraal te opereren. We denken dat zwaar goederenverkeer dit, onder andere door de inzet van bio-LNG, reeds in 2025 kan bereiken.”

Het tankstation in Dortmund ligt aan verkeersknooppunt B236, bij de Dortmunder Autobahnring en is een openbaar 24/7 zelfbedieningsstation met twee liquefied natural gas (LNG)-pompen. De capaciteit bedraagt 150 voertuigen per dag, waardoor een snelle tankbeurt zonder lange wachttijden is gegarandeerd.

Rolande, gevestigd in Tilburg, is al vijftien jaar een pionier en koploper op het gebied van de inzet van liquefied natural gas (LNG). De focus ligt op het verduurzamen van het wegtransport om zo bij te dragen aan een schonere wereld. In de afgelopen jaren is ‘vloeibaar aardgas’ als duurzaam en betaalbaar alternatief op de kaart gezet. Rolande ontwikkelt, bouwt en exploiteert een eigen netwerk van (bio-)LNG-tankstations in Europa. Inmiddels staat de teller op 18 stations.

Sinds 2011 is LNG in Nederland beschikbaar als brandstof voor trucks. Met deze brandstof kunnen CO2-emissies al tot 20 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Door LNG te maken uit biogas uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval, ontstaat bio-LNG. Hiermee bespaart zwaar wegtransport 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.