Clicky


Maar liefst 98 procent van alle vrachtwagens in Europa rijdt nog op diesel

Maar liefst 98 procent van alle vrachtwagens in Europa rijdt nog op diesel
20-01-2021 11:25 | Transport | auteur Redactie

BRUSSEL - Een nieuwe studie van de European Automobile Manufacturers 'Association (ACEA) toont aan dat er momenteel 6,2 miljoen middelzware en zware bedrijfsvoertuigen op de wegen van de EU rijden, waarvan de gemiddelde leeftijd 13 jaar is.

Volgens het vandaag gepubliceerde rapport 'Voertuigen in gebruik' van 2021 (onder dit bericht te downloaden) rijdt bijna 98 procent van al deze vrachtwagens op diesel. Slechts zo'n 2.300 - of 0,04 procent van het totale wagenpark - zijn emissievrije vrachtwagens.

Europese vrachtwagenfabrikanten schatten dat tegen 2030 ongeveer 200.000 emissievrije vrachtwagens in bedrijf moeten zijn om de CO2-doelstellingen voor zware vrachtwagens te halen. Op basis van de nieuwe gegevens van ACEA zou dit een verbluffende 100-voudige toename in een tijdsbestek van minder dan 10 jaar vereisen.

In haar onlangs gepubliceerde mobiliteitsstrategie heeft de Europese Commissie echter de doelstelling geformuleerd om tegen 2030 ongeveer 80.000 emissievrije vrachtwagens op de weg te hebben, wat in feite ver achterblijft bij wat vereist is door de CO2-verordening (-30 procent uitstoot) .

"Europese vrachtwagenfabrikanten zijn vastbesloten om emissievrije vrachtwagens op de markt te brengen en zullen hun aanbod van emissievrije voertuigen de komende jaren snel uitbreiden", aldus ACEA's directeur, Eric-Mark Huitema. "Ze kunnen echter niet in hun eentje zo'n radicale en ongekende verschuiving maken."

Om van emissievrije vrachtwagens de voorkeur voor vervoerders te maken, is dringend actie nodig op Europees en lidstaatniveau. Dit omvat het vaststellen van CO2-gebaseerde wegenheffingen, energiebelasting op basis van de koolstof- en energie-inhoud van brandstoffen, een solide CO2-emissieprijssysteem en, belangrijker nog, een dicht netwerk van oplaad- en tankinfrastructuur die geschikt is voor vrachtwagens.

Het nieuwe rapport van ACEA onthult ook de volgende feiten over de vloot van commerciële voertuigen (vrachtwagens, bestelwagens en bussen) die vandaag in Europa actief zijn:

Met bijna 1,2 miljoen vrachtwagens heeft Polen het grootste vrachtwagenpark, op de voet gevolgd door Duitsland (1.010.742) en Italië (946.393). Griekse vrachtwagens zijn gemiddeld meer dan 21 jaar oud en de oudste in de EU. De nieuwste vrachtwagens zijn te vinden in Oostenrijk (6,4 jaar).

In de hele EU zijn meer dan 28 miljoen bestelwagens in omloop. Met 6 miljoen voertuigen heeft Frankrijk verreweg het grootste wagenpark. De gemiddelde leeftijd van lichte bedrijfsvoertuigen in de EU is 11,6 jaar. Van de vier belangrijkste markten van de EU heeft Spanje het oudste wagenpark (13,0 jaar), op de voet gevolgd door Italië (12,6 jaar).

Dieselaangedreven lichte bedrijfsvoertuigen zijn dominant in alle EU-landen behalve Griekenland. Bijna 90 procent van de bestelwagens in de EU rijdt op diesel, slechts 0,3 procent van de bestelwagens in de EU is elektrisch aangedreven door batterijen.

Er rijden ongeveer 692.207 bussen in de hele Europese Unie, waarvan bijna de helft alleen al in drie landen: Polen, Italië en Frankrijk.

De gemiddelde leeftijd van bussen op de EU-wegen is 11,7 jaar. De oudste bussen zijn te vinden in Griekenland (19,9 jaar), de nieuwste in Oostenrijk (4,8 jaar).

Dieselbussen maken nog steeds 94,5 procent van het EU-wagenpark uit, en slechts 0,6 procent is elektrisch aangedreven door batterijen.