Clicky


HAVI's elektrificatietraject gaat verder met de introductie van een Plug-in hybride vrachtwagen in Nederland

HAVI's elektrificatietraject gaat verder met de introductie van een Plug-in hybride vrachtwagen in Nederland
12-01-2021 15:03 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

HAVI heeft weer een stap gezet in zijn elektrificatietraject door de introductie van een Scania plug-in hybride elektrische auto (PHEV) in Nederland. Deze nieuwe toevoeging aan onze vloot sluit rechtstreeks aan bij HAVI's duurzaamheidsstrategie en onze toewijding aan het bouwen aan een klimaatvriendelijke, koolstofarme toekomst.

Elektrificatie: kern van onze duurzaamheidsstrategie

Transportelektrificatie is een belangrijk onderdeel van de algemene duurzaamheidsstrategie van HAVI, met name als het gaat om het nakomen van onze verplichtingen op het gebied van klimaatactie en op wetenschap gebaseerde doelen. De introductie van deze PHEV is een belangrijke mijlpaal op onze reis naar duurzaamheid. In 2017 hebben we onze routekaart voor alternatieve brandstoffen uitgerold met de bedoeling om tegen 2021 70% van onze Europese dieselvloot van alternatieve brandstoffen te voorzien. Nadat we deze routekaart met succes hebben geïmplementeerd, hebben we onze focus op groen vervoer verbreed naar leveringen in binnensteden, te beginnen in Amsterdam.

Het reduceren van emissies is niet de enige reden om elektrificatie te omarmen. Een andere motivatie is dat een groeiend aantal stadsbesturen Zero Emission Zones (ZEZ) introduceert, waar alle conventionele verbrandingsmotoren worden verboden, waardoor het type trucks dat bedrijven als HAVI kunnen gebruiken aanzienlijk wordt beperkt.

Onze reis naar elektrificatie gaat verder

Het elektrificatietraject van HAVI begon bijna twee jaar geleden met een gezamenlijk onderzoeksproject in Stockholm. Dit project - dat gericht was op stille en emissievrije leveringen buiten de piekuren - liet een vermindering van de CO2-uitstoot van 44% zien in vergelijking met een reeds verminderde uitstoot bij gebruik van hernieuwbare diesel en een verbetering van 30% in de transportefficiëntie. Bovendien gaf het pilootproject ons ook een gedetailleerd begrip van PHEV-technologie en hoe deze past in onze dagelijkse activiteiten.

De lessen die in Stockholm zijn geleerd, worden nu toegepast in Nederland, waar de nieuwe PHEV twee of drie keer per dag tussen HAVI's distributiecentrum (DC) in Amersfoort en het centrum van Amsterdam zal rijden.

Rekening houden met de menselijke factor

Zoals Anne-Marie Verouden, Sustainability Lead North-West Europe, opmerkt, voldoet het voertuig aan meer dan één duurzaamheidsvakje. “Duurzaamheid gaat verder dan het verminderen van de CO2-uitstoot. Het is dus belangrijk op te merken dat deze nieuwe truck ook een aantal andere duurzaamheidsfactoren aanpakt, met name de menselijke factor. De feedback van onze chauffeurs is op een aantal belangrijke punten zeer positief. Ze zijn bijvoorbeeld trots op de complimenten die de PHEV van het publiek trekt, met name over hoe mooi hij eruitziet en hoe stil hij werkt. Het geluidsniveau in de cabine is ook lager en chauffeurs werken tijdens de daluren, wanneer er minder verkeersopstoppingen zijn. Dit alles leidt tot minder vertragingen, lagere stressniveaus en meer werkplezier."

De bredere gemeenschap profiteert ook van elektrificatie, wat helpt om het geluidsniveau in de binnenstad te verminderen en tegelijkertijd de gezondheid van mensen te beschermen door luchtvervuiling te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. De veiligheid van mensen is een ander belangrijk aspect van duurzaamheid. Met dit in gedachten is het CornerEye-camerasysteem van de truck ontworpen om verkeersongevallen te verminderen en weggebruikers te beschermen door dode hoeken te elimineren.

Duurzame bedrijfsvoering naar een nieuw niveau tillen

Michiel Degen, Operations Manager, Nederland, zegt over de operationele capaciteiten van de PHEV: “Van begin tot eind is dit voertuig ontworpen met het oog op de planeet en zijn mensen. Het zal nu geluidsarme, temperatuurgecontroleerde leveringen naar een hoger niveau tillen terwijl we ons streven naar nulemissie versnellen."

De aankomst van de PHEV in Nederland markeert een beslissend moment in het elektrificatiepartnerschap van HAVI met Scania, dat een sterke start maakte met het onderzoeksproject in Stockholm. Michiel voegt eraan toe: "We zijn trots op de vooruitgang die ons partnerschap sindsdien heeft geboekt en het blijft van cruciaal belang om onze ambities voor nulemissie waar te maken."

De kracht van partnerschappen vieren

In navolging van Michiels beoordeling voegt Hans Binnendijk, Sustainable Solutions Manager, Scania, Nederland, toe: “De samenwerking met HAVI was een van de eerste in zijn soort en heeft al veel bereikt. Elektrificatie zal een cruciale rol spelen in een duurzaam transportsysteem en ons partnerschap met vooruitstrevende klanten zoals HAVI is belangrijk voor Scania's werk met elektrificatie, aangezien alle belanghebbenden erg aan het leren zijn. Scania hanteert een veelzijdige benadering van geëlektrificeerd transport, met onder meer onderzoek naar verschillende soorten hybride biobrandstoftechnologieën, volledig elektrische voertuigen en verschillende oplaadoplossingen. We kijken ernaar uit om nog meer te bereiken met HAVI nu onze gedeelde reis Nederland bereikt. ”

Deze belangrijke stap in ons elektrificatietraject was niet alleen een samenwerking met Scania, maar ook een samenwerking met een aantal andere gewaardeerde partners gedurende 18 maanden. Dat waren onder meer Addvolt, Carrier, Heiwo en Bakker. Michiel benadrukt de waarde van hun bijdrage: “We willen hen allemaal bedanken voor het professionalisme en de passie die ze aan dit project hebben gegeven. We kijken ernaar uit om verder met hen samen te werken naarmate onze reis op het gebied van elektrificatie in een stroomversnelling komt."