Clicky


FedEx Express moderniseert vloot met ontvangst van allereerste, specifiek voor vracht gebouwde ATR-vliegtuig

FedEx Express moderniseert vloot met ontvangst van allereerste, specifiek voor vracht gebouwde ATR-vliegtuig
15-12-2020 17:32 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

HOOFDDORP - FedEx Express, dochtermaatschappij van FedEx Corp. en een van ‘s werelds grootste bedrijven voor expresvervoer, zal vandaag het allereerste ‘purpose-built’ regionale turboprop-vrachtvliegtuig in ontvangst nemen. De levering is onderdeel van een bestelling van dertig toestellen, met nog eens twintig toestellen in optie, die FedEx in november 2017 bij ATR plaatste.

Het vliegtuig wordt afgeleverd op Shannon Airport (Ierland) en wordt gevlogen door ASL Airlines Ireland, een FedEx ATR operator sinds 2000, als onderdeel van de FedEx Express Feeder-vloot. Deze wereldwijde vloot zet FedEx Express in om snelle en kostenefficiënte leveringen te verzorgen in economisch kleine en middelgrote regio’s over de hele wereld.

meest brandstofefficiënte, regionaal vliegende vliegtuig, is de ATR turboprop een populaire keuze voor luchtvaartmaatschappijen (zowel voor passagiers als vracht) die de luchtvaartindustrie duurzamer willen maken. ATR heeft een uitgebreide kennis van de markt van regionale vrachtvliegtuigen. Momenteel zijn ongeveer 130 omgebouwde ATR vrachtvliegtuigen in gebruik, oftewel een derde van alle regionale vrachttoestellen wereldwijd.

Dit gloednieuwe ATR 72-600F toestel vertaalt de kennis van ATR naar een vrachtvliegtuig dat volledig aangepast is aan de wensen van FedEx. In het licht van de marktevoluties en de groei van e-commerce is de ATR perfect uitgerust om meer voorstedelijke gebieden wereldwijd met elkaar te verbinden.

Op operationeel vlak krijgt FedEx Express toegang tot de unieke voordelen die de ATR 72-600F met zijn laadvermogen van 75 m3 biedt. De strak ontworpen romp van dit specifiek voor vracht gebouwde toestel is geoptimaliseerd voor cargo en werd door Leonardo, de Italiaanse aandeelhouder van de turbo prop-bouwer, geleverd vanuit Napels. De grote vrachtdeur maakt het optimaal laden van negen ton vracht mogelijk en biedt de optie om zowel bulkvracht te vervoeren, als vijf pallets van 223 M x 274 M of een maximum van zeven LD3 containers (in Unit Load Device (ULD) modus). De piloten kunnen de ATR 72-600F besturen met de laatste versie van het upgradable Standard 3 vliegtuig software pakket. Dit maakt voortdurende cockpitinnovaties mogelijk die bijdragen aan een hogere efficiëntie.

“De levering van het allereerste specifiek voor vracht gebouwde regionale ATR toestel luidt een boeiend nieuw hoofdstuk in voor onze FedEx Express Feeder-vloot”, aldus Jorn Van de Plas, Senior Vice President Air Network en GTS Europe bij FedEx Express. “Het is een belangrijke stap in de vernieuwingsstrategie van onze vloot. Die moet ervoor zorgen dat we het meest flexibele, betrouwbare en het meest verantwoorde netwerk blijven in de sector.”

“Het voorbije jaar is moeilijk geweest voor bedrijven en gemeenschappen wereldwijd. We zijn dan ook trots dat we in het midden blijven van alle inspanningen om de handel op gang te houden en om goederen in heel Europa te leveren. De levering van deze ATR feeder past binnen onze ‘Reduce, Replace, Revolutionise’ duurzaamheidsaanpak, waarbij we oudere, minder efficiënte vliegtuigen vervangen door duurzamere toestellen.”

Stefano Bortoli, CEO van ATR: “Elke vliegtuigfabrikant is trots op het ontwikkelen en leveren van een gloednieuw toestel. Het gaf het volledige team van ATR enorm veel voldoening, dat we in dit toch al uitdagende jaar voor de industrie en de hele wereld, de allereerste ATR 72-600F voor FedEx Express hebben kunnen opleveren. Vrachtvliegtuigen spelen een cruciale rol in het verbinden van economieën wereldwijd. De unieke eigenschappen van dit moderne, purpose-built toestel zal de maatschappijen die het in hun vloot opnemen heel wat operationele voordelen opleveren.”

“FedEx en ATR zijn geen onbekenden voor elkaar. Integendeel, want meer dan veertig van onze turboprops maken deel uit van hun vloot. We zijn dan ook trots dat we onze samenwerking met deze wereldspeler kunnen voortzetten en dat ze de ATR 72-600F hebben gekozen als onderdeel van het vernieuwingsprogramma van hun vloot. De ATR 72-600F is vandaag het meest brandstofefficiënte vliegtuig op de markt. Hierdoor loopt FedEx voorop op het vlak van verantwoorde luchtvaart”, besluit Bortoli.

Als onderdeel van FedEx Express’ inzet voor de circulaire economie, schenkt de vervoerder de twee vliegtuigen die worden vervangen door de nieuwe ATR-vliegtuigen aan de luchthaven van Madrid. Daar zullen ze worden gebruikt voor de brandweeropleiding. Deze donatie brengt het totaal van door FedEx gedoneerde vliegtuigen aan het einde van hun service op 98.

De levering van de eerste ATR 72-600F is voor de logistieke sector en de luchtvrachtindustrie een bemoedigend voorbeeld van hoe ze de economie over de hele wereld kunnen blijven ondersteunen.