Clicky


Frankrijk voert per 1 januari verplichte dodehoek waarschuwingsstickers in

Frankrijk voert per 1 januari verplichte dodehoek waarschuwingsstickers in
11-12-2020 11:27 | Buitenland | auteur Redactie

PARIJS - Om dodehoek ongevallen met voetgangers en fietsers verder terug te dringen moeten alle zware voertuigen, vrachtwagens, bussen, boven de 3,5 ton vanaf 1 januari 2021 in Frankrijk een dodehoek waarschuwingssticker op hun voertuig aanbrengen zodat deze zichtbaar is aan de beide zijkanten en achterkant van het voertuig.

Deze verplichting is van toepassing op zware voertuigen met een toegestaan ​​totaalgewicht van meer dan 3,5 ton die in een stedelijke omgeving rijden. Landbouw- en bosbouwvoertuigen zijn uitgesloten net als winterdienstvoertuigen en interventievoertuigen van de diensten voor beheer van snelwegen of vierbaanswegen.

Er wordt een nieuw artikel R 313-32-1 aan de wegcode toegevoegd, dat dus op 1 januari 2021 in werking treedt. Het is een verkeersregel. Zo moeten alle voertuigen van meer dan 3,5 ton die op Frans grondgebied aan het verkeer deelnemen, deze stickers/borden dragen. Niet-nakoming van deze verplichting wordt bestraft met een boete van Klasse 4 (minimaal 90 euro).

In hoeverre bij controles meteen boetes zullen worden uitgedeeld is niet duidelijk. Aangezien er geen overgangsmaatregelen aangekondigd zijn, is het aan te raden de voertuigen tijdig uit te rusten met deze signalisatie.

De maatregel zorgt bij vervoerders, maar ook bij TLN en andere transportorganisaties in Europa voor veel opschudding. Om die reden zal koepelorganisatie IRU de Europese Commissie oproepen deze maatregel van tafel te krijgen.

"TLN is niet tegen verkeersveiligheid bevorderende maatregelen, maar in dit geval slaan de Fransen door. Met name de bedenkelijke haalbaarheid, het feit dat de verkeersveiligheid niet echt wordt gediend en de decreten mogelijk niet verenigbaar zijn met EU-wetgeving, maar ook dat de voorgestelde besluiten niet in verhouding staan tot het te bereiken doel, zijn in de optiek van TLN zaken die eerst onderzocht hadden moeten worden", aldus een woordvoerder van TLN.

Op dit moment is het nog onduidelijk wat de Europese Commissie gaat doen en of de Fransen deze stickers al dan niet verplicht mogen stellen aan buitenlandse vervoerders. Tot die duidelijkheid er is, is het verstandig alvast te achterhalen waar de betreffende stickers zijn te verkrijgen, zonder deze per se direct aan te schaffen of op de voertuigen aan te brengen. Ook TLN oriënteert zich namelijk, om tegen gunstiger tarieven aan leden van TLN dodehoekstickers te kunnen leveren. De hoop is echter dat het allemaal niet zover komt.

Frankrijk heeft overigens laten weten dat, wanneer vervoerders stickers op de voertuigen hebben die niet conform de Europese richtlijnen zijn maar wel aangeven waar de dodehoek zich bevindt, er sprake is van een gedoogperiode, vanaf 1 januari 2021, voor een periode van 12 maanden.

De dode hoekstickers zijn onder andere verkrijgbaar in de AFTRI-webshop via het e-mailadres: aftri.services@aftri.com. (alleen per mail te bestellen)

De Nederlandse douane-autoriteiten hebben een Nederlandstalig document (N-2020) beschikbaar gesteld waarin de nieuwe richtlijnen worden beschreven met daarbij de afmetingen en kleuren van de dode hoeksticker.