Clicky


Twee nieuwe Scania's voor Bram van Tuyl

Twee nieuwe Scania's voor Bram van Tuyl
10-12-2020 12:01 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

GAMEREN - Recent nam diepvriesvervoerder Bram van Tuyl uit Gameren opnieuw twee nieuwe Scania S450 4x2 in gebruik. De voertuigen vervangen twee andere Scania’s die na 1,3 miljoen kilometer werden ingeruild. Bij Van Tuyl rijden ze graag Scania. “Het verbruik en de totale TCO is goed, het is vaak de wens van de chauffeur en wij vinden het een premium product waarvan de uitstraling past bij ons bedrijf”, aldus John van Tuyl.

Bram van Tuyl is een echt familiebedrijf. Vader Bram begon met het geconditioneerde vervoer in 1983. Inmiddels zitten zijn beide zoons John en Richard ook in de zaak. “Afgezien van een heel enkel ritje over de Alpen rijden wij voornamelijk diepvries in een straal van rond de 400 kilometer rond ons bedrijf”, geeft John tekst en uitleg. “Daarbij proberen wij wat iedere vervoerder wil: zo veel mogelijk volume vervoeren met zo min mogelijk kilometers. Daarom hebben wij veel geïnvesteerd in een vast netwerk van grote klanten zodat we heel vaak met diepvries opgaan én met weer andere diepvries terugkomen. Zo rijden wij veel frites naar Frankrijk en komen we met groente weer terug. Natuurlijk moeten wij ook wel een enkele keer op Teleroute kijken of er nog wat lading retour is. Maar veruit de meeste retourvracht is toch eigen werk en niet van collega vervoerders. Ik denk dat daar de kracht van Bram van Tuyl als vervoerspartner ligt.”

Als verlader heb je dan een transporteur aan het dok met onberispelijk tonende trucks. “Dat draagt volgens ons bij aan de totale kwaliteit in de keten. Wij hebben een duidelijke kleurstelling en uitstraling. Wij kopen onze trucks vrij compleet en daarnaast mogen de chauffeurs daar binnen onze normen nog zelf wat aan toevoegen. Daarmee voorkom je een wildgroei aan ‘creatieve oplossingen’ en heeft elke chauffeur toch het gevoel dat hij of zij iets aparts heeft. Wij denken dat een chauffeur die happy in zijn truck is, beter werkt. In ieder geval zien we dat het verloop bij ons nagenoeg nihil is.”

Terwijl er bij Bram van Tuyl toch stevig doorgewerkt moet worden. “Onze auto’s rijden gemiddeld 135.000 kilometer per jaar. De chauffeurs zijn dan ook veel van huis. Dat is één van de redenen om te kiezen voor de ruime S-cabine met vlakke vloer en het verhoogde dak. En waarom wij twee jaar geleden besloten hebben dat naast de standkachel en de ijskast, ook een standairco tot de standaard uitrusting behoort. Bij sommige merken moeten we dat achteraf laten inbouwen. Maar bij een Scania is dat keurig geïntegreerd in de auto. Verder kopen wij onze Scania’s altijd met een retarder en ACC voor optimale veiligheid. Daar reken wij ook het LED pakket toe.”

Omdat Bram van Tuyl meerdere merken rijdt, kan hij de TCO’s goed vergelijken. “Slechte trucks worden niet meer gemaakt maar zeker het brandstofverbruik van onze Scania’s is goed. En verder is het ook zeker een kwestie van vertrouwen. Wij willen niet weken lopen dubben en sjacheren over de aanschaf van een nieuwe truck. Die tijd besteden we liever aan andere speerpunten binnen ons bedrijf. Maar dan moet je wel op je dealer kunnen vertrouwen. Wat dat betreft is het contact met Scania Den Bosch heel goed.”

Bram van Tuyl beschikt over 82 geconditioneerde trailers. “Meestal kiezen wij voor Schmitz. Omdat we niet meer zo lang doorrijden met ons getrokken materieel als vroeger is dat value for money. We hebben te maken met de FRC-eisen. Na 12 jaar wordt het lastig om de trailers daar nog aan te laten voldoen. Dan gaan ze er dus uit. Bij de koelunits kiezen we doorgaans voor Thermoking. Maar sinds enkele jaren levert Schmitz die ook van eigen merk en investeren we hier ook in.”

John waardeert zeker ook de bijbehorende aflevertraining van Scania die meetelt voor de Code 95. “Ik heb die deze keer eens zelf gedaan. En ik was verbaasd hoeveel je daar leert. Het is ongelooflijk hoeveel een Scania kan en wat jij daar nog aan kan toevoegen. Dat was een welbestede dag want hoewel wij toch al redelijk letten op chauffeurskwaliteiten als uitrollen, anticiperen, stationair draaien en retardergebruik, kan dat altijd beter. Dat heb ik nu ook weer eens zelf ervaren en daar krijg je energie van.”

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus