Clicky


Mercedes-Benz Trucks wint Truck Innovation Award 2021

Mercedes-Benz Trucks wint Truck Innovation Award 2021
30-11-2020 13:20 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEUSDEN - "Mercedes-Benz heeft de meest innovatieve trucks voor de elektrische toekomst" is het oordeel van de International Truck of the Year jury die haar prestigieuze Truck Innovation Award 2021 vandaag toekende aan twee volledig elektrische trucks van Mercedes-Benz. Met de accu aangedreven eActros en de Mercedes-Benz GenH2 met brandstofcelaandrijving heeft Mercedes-Benz Trucks een toekomstbestendige langetermijnstrategie voor e-mobiliteit.

Truck Innovation Award

De International Truck of the Year jury bestaat uit 25 redacteuren en journalisten die bedrijfswagenmagazines in Europa en Zuid-Afrika vertegenwoordigen. De Truck Innovation Award gaat dit jaar naar Mercedes-Benz Trucks vanwege de alomvattende benadering van e-mobiliteit. Daimler Trucks was de eerste fabrikant ter wereld die in 2016 een elektrische truck presenteerde voor stadsdistributie. In 2018 werd deze eActros al door klanten in de praktijk getest. Komend jaar staat de serieproductie gepland van de eActros met een actieradius van ruim 200 kilometer.

Afgelopen september presenteerde Daimler Trucks de Mercedes-Benz GenH2; een vrachtwagen met brandstofcelaandrijving die voldoet aan de eisen van het langeafstandstransport. Praktijktests bij klanten staan gepland in 2023 waarna de serieproductie in de tweede helft van het decennium gerealiseerd kan worden. Ook werd in september de eActros LongHaul gepresenteerd met accu aandrijving die op planbare routes een actieradius behaalt van 500 kilometer. Daimler Trucks is van plan deze eActros in 2024 klaar te hebben voor serieproductie.

Als onderdeel van de totaalaanpak maakt Daimler Trucks gebruik van de basisarchitectuur, ePowertrain, met als ambitie wereldwijd CO2-neutrale trucks aan te bieden. Ook dit werd bijzonder gewaardeerd door de jury.

De onderscheiding werd vandaag digitaal overhandigd aan Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG, en Sven Ennerst, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling, inkoop en de Chinese regio.

Martin Daum: “We zijn vereerd en trots dat de gerenommeerde International Truck of the Year jury onze eActros en GenH2 heeft bekroond met de prestigieuze Truck Innovation Award 2021. Dit is een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn met onze strategie die duidelijk focust op echt lokaal CO2-neutrale technologieën met accu- en brandstofcelaandrijving. Door deze combinatie kunnen we onze klanten de beste opties bieden afhankelijk van de inzet. Met de eActros hebben we aangetoond dat lokaal emissievrije stadsdistributie vandaag al mogelijk is. Met de Mercedes-Benz GenH2 presenteren we een specifiek concept voor zware vrachtwagens met brandstofcel voor het veeleisende lange afstandstransport.”

eActros

De bevindingen van de klanttest met de eActros zijn direct overgegaan in de ontwikkeling van het prototype tot een vrachtwagen die in serie geproduceerd kan worden. De eActros die in 2021 in serie wordt geproduceerd zal in sommige opzichten zoals actieradius, aandrijfvermogen en veiligheid, aanzienlijk beter zijn dan het huidige prototype.

Aan de basis van de eActros staan de twee elektromotoren bij de wielnaven van de achteras die voor de aandrijving zorgen. Beide hebben een capaciteit van 126 kW (171 pk) en een maximaal koppel van 485 Nm dat continu beschikbaar is. De gebruikte overbrengverhouding zorgt ervoor dat er 11.000 Nm per achterwiel aan koppel beschikbaar is. Het vermogen aan de achterwielen is daarmee vergelijkbaar met dat van een conventionele truck. De Lithium-ion batterijen met een capaciteit van 240 kWh voorzien de elektromotoren van de benodigde energie. Bij een anticiperende rijstijl kan energie worden teruggewonnen door bij uitrollen of afremmen de bewegingsenergie om te zetten en op te slaan. Afhankelijk van het beschikbare oplaadvermogen kunnen de batterijen binnen twee uur (op 150 kW) worden opgeladen. Uit de eerdere praktijktest is gebleken dat een actieradius tot 200 kilometer realistisch is.

Mercedes-Benz GenH2

De Mercedes-Benz GenH2 beleefde zijn wereldpremière als conceptvoertuig maar Daimler Trucks sprak meteen de ambitie uit om in 2023 te beginnen met klanttests en de serieproductie te starten in de tweede helft van het decennium. De in serie geproduceerde versie van de GenH2 moet een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van 25 ton hebben.

Daimler Trucks geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof (LH2) in plaats van de gasvariant. LH2 heeft een hogere energiedichtheid waardoor de prestaties van de truck gelijk zijn aan die van een vergelijkbare conventionele dieseltruck. Deze heavy-duty brandstofceltruck haalt een actieradius van 1.000 kilometer en is daarmee geschikt voor het langeafstandstransport. De GenH2 heeft twee roestvrijstalen waterstoftanks met een hoge opslagcapaciteit van elk 40 kilogram. Het brandstofcelsysteem moet 2x 150 kW gaan leveren. Daarnaast beschikt de truck over een batterij die tijdelijk 400 kW extra levert. De opslagcapaciteit van de batterij is met 70 kWh relatief laag.

Deze is dan ook niet bedoeld om aan de standaard energiebehoefte te voldoen, maar om incidenteel stroomondersteuning te bieden aan de brandstofcel, bijvoorbeeld bij piekbelastingen tijdens het accelereren of tijdens het bergop rijden. De relatief lichte accu maakt tegelijkertijd een hoger laadvermogen mogelijk. In de serieproductievariant zal de accu worden opgeladen met remenergie en overtollige brandstofcelenergie. In de testversie zijn twee elektromotoren ontworpen voor 2x 230 kW continu vermogen en 2x 330 kW maximaal vermogen. Het koppel is respectivelijk 2x 1577 Nm en 2x 2071 Nm.