Clicky


Twaalf nieuwe Volvo's FH voor ITC Holland

Twaalf nieuwe Volvo's FH voor ITC Holland
03-11-2020 11:32 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

OSS - Hoe creëren we toegevoegde waarde voor onze opdrachtgever? In de bedrijfsvoering van ITC Holland Transport speelt dat een belangrijke rol. De aanschaf van tien brandstofzuinige Volvo FH I-Save-trekkers en twee Volvo’s FH LNG helpt bij het waarmaken van die ambitie.

ITC Holland Transport uit Oss vervoert vloeibare levensmiddelen voor uiteenlopende klanten door heel Europa. “Denk aan plantaardige oliën en vetten, zuivelproducten, vruchtensappen en cacao”, vertelt operational manager Nick van Schaick. “Wij vervoeren zowel grondstoffen naar de fabrieken als halffabricaten en eindproducten naar verpakkingslocaties of direct naar de eindklant. In de Benelux en Duitsland voeren we het wegtransport uit met onze tankopleggers. Voor langere afstanden bieden we intermodale oplossingen aan met tankcontainers.”

Nick van Schaick en zijn zus Dionne nemen het bedrijf binnenkort over van hun ouders Dominicus en Anita. “Onze ambitie: de beste vervoerder van vloeibare levensmiddelen in Europa zijn. We kijken continu hoe we het verschil kunnen maken. Bij het transport van levensmiddelen is het essentieel om kwaliteit en service te combineren met flexibiliteit. Je moet ad hoc kunnen reageren op de vraag van de klant. Daarnaast zijn meedenken en meegroeien met de klant leidend in onze visie. Opdrachtgevers willen bijvoorbeeld steeds vaker hun producten real-time kunnen volgen en weten onder welke condities deze worden vervoerd. Daarom investeren we in tools om dat mogelijk te maken, zoals real-time GPS-tracking, waarmee opdrachtgevers exact kunnen zien waar hun tankcontainers zich bevinden. Ook kunnen ze de temperatuur van de lading op afstand bekijken."

"Een ander voorbeeld van het meedenken is dat we bij vaste opdrachtgevers onze eigen mensen neerzetten als operators om tankopleggers te laden en te lossen. Onze chauffeurs hoeven daar de tankcontainers alleen om te koppelen. Dat levert een aantal voordelen op: onze opdrachtgever hoeft geen eigen personeel in te zetten en het bespaart chauffeurs kostbare wachttijd.”

Chauffeurs van ITC Holland Transport rijden sinds dit jaar met twaalf nieuwe Volvo-trucks. Naast de aanschaf van twee Volvo FH LNG-trekkers, nam het bedrijf tien Volvo FH I-Save 460 4x2-trekkers in gebruik. Volvo FH I-Save combineert de Volvo D13 Turbo Compound-motor, de zuinigste langeafstandsmotor van Volvo Trucks ooit, met een uitgebreid pakket geavanceerde, brandstofbesparende functies. Zo is de I-Shift-versnellingsbak geoptimaliseerd voor lange afstanden en is de predictive cruise control I-See, dat op basis van kaarten hellingen verderop in de route analyseert en het rij- en schakelgedrag daarop aanpast, verder verbeterd. Met I-See wordt de energie van de truck optimaal benut bij het rijden in de heuvels. I-See is voorzien van een kaart met hoge resolutie voor een meer exacte topografische positionering.

Van Schaick: “Met zeventig trucks in het wagenpark wordt het al snel interessant als je kunt besparen op brandstofkosten. We stonden nu voor een vervangingsopgave en hoorden uit de markt goede verhalen over de Volvo FH I-Save. Dat was voor ons reden om met een demotruck de mogelijkheden te verkennen. Onze chauffeur was er super enthousiast over en ook het verbruik was positief. Op basis daarvan hebben we besloten om tien Volvo FH I-Save 460 4x2-trekkers in gebruik te nemen. De eerste resultaten zijn veelbelovend. We zien nu al scores van 25 à 26 liter per 100 kilometer.”

De Volvo’s FH I-Save zijn uitgevoerd als Light Concept-trekkers, de lichtgewichtoplossing van Volvo Trucks. “In het tanktransport is licht materieel essentieel. Met het Light Concept optimaliseren we het eigengewicht en vergroten we het laadvermogen. Dat verhoogt de efficiëntie.”

Van Schaick ziet in de aanschaf van de nieuwe Volvo-trucks een mooie aanleiding om aan de slag te gaan met brandstofmonitoring. “Wij kijken continu hoe we voor onze opdrachtgevers toegevoegde waarde kunnen creëren. Van onze leveranciers verwachten we hetzelfde. Zo maken we gebruik van diverse services die BAS Truck Center aanbiedt om te sturen op het verbruik. BAS Truck Center denkt echt actief mee en dat begon al bij de aflevering. Toen kregen chauffeurs een uitgebreide training over alle ins en outs van de trucks. Het brandstofverbruik monitoren we nu nauwgezet met Dynafleet. De gegevens die dat oplevert, gebruiken we om chauffeurs te laten coachen en begeleiden door een chauffeurstrainer van BAS Truck Center. Zo kunnen we het maximale uit de trucks halen.”



Twee Volvo’s FH I-Save zijn uitgerust in de kleuren van FrieslandCampina. Dat geldt ook voor twee Volvo FH 460 LNG 4x2-trekkers die ITC Holland Transport eerder dit jaar in gebruik nam. Van Schaick: “Duurzaamheid is één van de kernwaarden van ons bedrijf. De investering in de twee Volvo FH LNG-trucks sluit hier naadloos bij aan. Deze trucks stoten immers 20 procent minder CO2 uit. FrieslandCampina moedigt dit als opdrachtgever ook aan om zo eveneens zijn doelstellingen op het gebied van CO2-reductie te behalen.”

Foto's

  • DJMiddelkoop
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions