Clicky


Startsein voor eerste waterstoftankstation voor passagierstreinen in Hessen

Startsein voor eerste waterstoftankstation voor passagierstreinen in Hessen
26-10-2020 19:33 | Buitenland | auteur Redactie

HESSEN - Wanneer de staatssecretaris van het Hessische ministerie van economie, energie, transport en huisvesting zich persoonlijk bemoeit met de bouw van een tankstation, moet het wel een heel speciaal project zijn. Het tankstation dat de komende maanden wordt gebouwd in Industriepark Höchst is zelfs allesbehalve gewoon te noemen. Het is namelijk het eerste waterstoftankstation voor passagierstreinen in Hessen en het tweede wereldwijd waar vanaf december 2022 de grootste door een brandstofcel aangedreven treinvloot in personenvervoer ter wereld van brandstof zal worden voorzien.

Staatssecretaris Deutschendorf gaf op maandag 26 oktober samen met RMV-directeur Prof. Knut Ringat, Dr. Jörg Nikutta, directeur van Alstom in Duitsland en Oostenrijk en Dr. Joachim Kreysing, directeur van Infraserv Höchst, het startsein voor dit project. Alstom levert de brandstofceltreinen die RMV zal gaan gebruiken, terwijl Infraserv Höchst, de exploitant van het industrieterrein, het tankstation bouwt en beheert.

Hessen als pionier in milieuvriendelijke mobiliteitsconcepten

"Hessen loopt voorop in de ontwikkeling richting een klimaat- en milieuvriendelijke mobiliteit, zoals het project Taunusnetz demonstreert," aldus staatssecretaris Deutschendorf. "In 2022 zullen schone brandstofceltreinen de oude dieselvoertuigen daar vervangen. Deze worden elektrisch aangedreven zonder bovenleidingen, wat ook een interessant alternatief zou kunnen zijn voor andere regio's. Ik wil RMV en Industriepark Höchst graag bedanken voor hun getoonde moed tijdens het realiseren van dit innovatieve project."

RMV: grootste door brandstofcel aangedreven vloot ter wereld

Voor vervoersbedrijf RMV is het project van groot belang. "Met de brandstofceltreinen van Alstom begint RMV aan een nieuw hoofdstuk als het gaat om emissievrije mobiliteit bij RMV", zo zegt RMV-directeur Prof. Knut Ringat bij de baanbrekende ceremonie. "Met de 27 voertuigen vestigen we een wereldrecord. Er bestaat wereldwijd geen grotere door een brandstofcel aangedreven treinvloot in het lokale openbaar vervoer." Prof. Ringat prees de uitstekende samenwerking met spoorvoertuigfabrikant Alstom en Infraserv Höchst: "Ik ben ongelofelijk blij dat we dit gigantische project volgens planning en budget konden voltooien." Het totale ordervolume is 500 miljoen euro.

Alstom-treinen: emissievrij en geluidsarm door de Taunus

"De baanbrekende ceremonie van vandaag luidt een nieuw tijdperk in op het gebied van emissievrij treinverkeer in het Rijn-Maingebied. We zijn zeer blij met het feit dat Infraserv gaat zorgen voor het bijtanken van onze treinen voor RMV", aldus Dr. Jörg Nikutta. Alstoms brandstofceltreinen 'Coradia iLint', die dankzij een actieradius van tot wel 1000 kilometer een hele dag kunnen rijden op het netwerk van RMV, zullen de diesellocomotieven van fahma, een dochter van RMV, vervangen op de lijnen RB 11 (Frankfurt-Höchst - Bad Soden), RB12 (Frankfurt-Königstein), RB15 (Frankfurt - Bad Homburg - Brandoberndorf) en RB16 (Friedrichsdorf - Friedberg). De eerste passagierstrein ter wereld die wordt aangedreven door een brandstofcel is volledig emissievrij, stil en stoot alleen waterdamp en condens uit.

Infraserv Höchst: passie voor waterstof- en brandstofceltechnologie

Infraserv Höchst, de exploitant van het 4,6 vierkante kilometer grote Industriepark Höchst, is al vele jaren actief op het gebied van waterstof- en brandstofceltechnologie. Het eerste waterstoftankstation voor auto's werd in 2006 in bedrijf genomen. "We zijn er erg trots op dat Infraserv Höchst en Industriepark Höchst een bijdrage kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van deze technologie in de toekomst", aldus Dr. Joachim Kreysing, directeur van Infraserv Höchst.

De chemische industrie is traditioneel een van de industriële sectoren in Duitsland die innovatieve technologieën voortbrengt. "Zelfs de prangende vragen over de energievoorziening en mobiliteitsconcepten van de toekomst kunnen alleen worden beantwoord door de chemische industrie," zei Dr. Kreysing.