Clicky


CNV Vakmensen start petitie en adviseert: 'neem een hotelkamer op kosten van je werkgever'

CNV Vakmensen start petitie en adviseert: 'neem een hotelkamer op kosten van je werkgever'
24-10-2020 10:10 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - CNV Vakmensen wil langs de wegen snel betere voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs."Het is idioot dat ze onderweg nergens terecht kunnen voor een hap eten en een praatje met collega’s", vindt CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel. "Kantines zijn gesloten, bij wegrestaurants mogen ze alleen eten afhalen. Rijden, eten, rusten… de hele dag zitten ze maar in en om hun cabine. Dat kan zo niet blijven, hier moet snel iets voor geregeld worden. Zeker als de gedeeltelijke lockdown langer gaat duren en het straks kouder wordt."

De bond is vandaag een online petitie gestart, met de oproep om voor vrachtwagenchauffeurs onderweg betere voorzieningen te regelen. “Ze horen voortdurend dat de transportsector onmisbaar is om het land draaiend te houden. Dat is mooi, maar geef die mannen en vrouwen achter het stuur daar dan ook de waardering voor. Zorg op z’n minst dat ze op een fatsoenlijke manier hun werk kunnen blijven doen. Ik heb geen goed woord over voor de laconieke houding van minister Van Nieuwenhuizen, die tot nu toe niks voor deze groep wil regelen.”

Chauffeurskaart

Volgens Van Rijssel is er een simpele oplossing. “Elke vrachtwagenchauffeur beschikt over een chauffeurskaart. Met die kaart zouden ze voor een hap eten terecht moeten kunnen in een weg- of hotelrestaurant. Ze moeten dezelfde behandeling krijgen als hotelgasten, die kunnen ook gebruikmaken van het restaurant.”

Hotelkamer boeken

Als chauffeurs onderweg in hun cabine moeten overnachten, bijvoorbeeld omdat ze de volgende ochtend ergens heel vroeg moeten lossen, raadt Van Rijssel hen aan om in plaats daarvan een hotelkamer te boeken, op kosten van de werkgever. “Als hotelgasten kunnen de chauffeurs dan in ieder geval gebruikmaken van het restaurant en kunnen ze ook fatsoenlijk slapen en douchen. De eerste werkgever die hier moeilijk over doet en de rekening niet wil betalen, krijgt met ons te maken. Zonodig spannen we daar een procedure over aan.”

Bij het laden en lossen

Ook bij het laden en lossen bij klanten en distributiecentra moeten er voor de chauffeurs fatsoenlijke voorzieningen zijn. Van Rijssel: “Vaak kunnen chauffeurs niet binnen naar het toilet, maar zijn er alleen een paar Dixies neergezet, die bovendien niet voldoende worden schoongehouden. We horen en zien te veel dingen die niet deugen.”

Sociaal isolement

Volgens Van Rijssel raken chauffeurs steeds meer in een sociaal isolement. “Door de sluiting van wegrestaurants is er steeds minder sociaal contact met collega’s. Chauffeurs die doordeweeks overnachten in de cabine kunnen nu ook niet meer binnen zitten bij collega’s voor een praatje. De restaurants hebben wel afhaalmaaltijden, maar die moet je in alleen opeten in je cabine. Op die manier werkt, woont en leeft een chauffeur 24 uur per dag en vijf dagen per week in één en dezelfde ruimte. Er is geen beroep in Nederland waar dat gebruikelijk of normaal is. Ook de chauffeur zou dat niet normaal moeten vinden en daartegen in opstand komen.”

Studenten en chauffeurs

De CNV-bestuurder trekt een vergelijking met studenten, bij wie steeds vaker sprake is van psychische problemen door het thuiszitten. “Wat denk je van een vrachtwagenchauffeur die opgesloten zit in zijn cabine? Dat is pas echt om gek van te worden.”