Transport Online - Nieuwe Scania G500 4x2 trekker voor Wiel Teunissen

Nieuwe Scania G500 4x2 trekker voor Wiel Teunissen

Nieuwe Scania G500 4x2 trekker voor Wiel Teunissen
20-10-2020 11:52 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

REUVER - Zand en grindhandelaar Wiel Teunissen uit het Limburgse Reuver verruilde recent zijn metallic rode Scania R490 voor een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania G500 4x2 trekker. Zijn voorkeur voor het merk kreeg de afgelopen maand nog een extra verdieping toen hij de uitdraaien van zijn eerste brandstofcijfers zag. Dankzij de nieuwe 500 pk zescilinder SCR-motor ging het verbruik met maar liefst met zo’n acht liter op de honderd kilometer naar beneden. 

"Mijn opa begon het bedrijf op 18 december 1945 met een oude oorlogstruck. Daarna heeft mijn vader van alles gereden. Maar vanaf 1989 toen ik mij wat meer met de zaak mocht gaan bemoeien, is het altijd een Scania geweest", vertelt Wiel.

Inmiddels is dit de elfde Scania. “Ik kan dat niet precies onder woorden brengen: maar Scania is gewoon mijn merk. Dat is een auto die je aantrekt als een jas. Daar zít je echt in. Ik geniet elke kilometer.”

Dat gaat met de nieuwe G dan zeker helemaal lukken want Wiel heeft zijn best gedaan er een heel prettige truck van te maken. “Ik heb deze keer voor een G gekozen. Die komt qua ruimte overeen met mijn vorige R. Een S-cabine is vaak net te hoog in mijn werk. Dan zit je met het dak in de takken. Bovendien heb ik zo een prima balans tussen een makkelijke instap en toch een beetje op niveau zitten."

Wiel maakt van elke truck opnieuw een feestje en hangt daarbij niet aan één vaste bedrijfskleur. “Ik heb wel een vast logo: Dat bestaat uit een gestileerde T en een R van Teunissen Reuver gecombineerd met H&T van ‘Handel en Transport’. De vorige was mooi diep Bordeauxrood. Deze heb ik wat frisser in de kleur gezet met geel en een aflopend blauw. Dat is gedaan door Cranen in Heeswijk Dinther. Ik vind het goed gelukt. Verder heb ik de auto van buiten aangekleed met Alcoa’s, een lagere voorbumper met daaronder een RVS sierbeugel, sideskirts, LED-verlichting, een paar Hadley’s en een lichtbak.”

Het interieur kreeg een lederpakket, Driver pakket en een met houtaccent afgewerkt luxe stuurwiel. “En ik heb mijzelf verwend met een standairco. Dat is wel heel lekker als je in de lijn staat te wachten tot je geladen wordt”, geeft Wiel toe dat het eigenlijk puur verwennerij is voor iemand die nooit in de auto slaapt.

"Ik rijd met gebroken rode baksteen die ik thuis vermeng met oude dakpannen naar het Duitse Eiffelgebied. Daar staat een fabriek die er gravel voor tennisbanen van maakt. Maar dat laad ik niet terug. Ik rijd altijd van die fabriek naar een van de groeves met vulkaanzand die daar zijn. Je moet weten dat de Eifel miljoenen jaren geleden een echt vulkanisch gebied was. Als je goed kijkt, zie je nog steeds die typisch afgeronde vulkaantoppen in het landschap. Dat zand rijd ik terug naar Nederland en dat gaat naar de steenfabrieken voor de productie van bakstenen. Dat maakt de cirkel rond."

Het werk in het puin en in de zandgroeves is wel een aanslag op het aangezicht van de auto weet Wiel. "Als het droog is ploeg je door wolken stof, als het regent is het één rode modderbende. Dus moet ik veel poetsen."

De truck maakt helemaal niet veel kilometers per jaar. “Niet meer dan 80.000. Ik word per ton betaald dus ik heb ook helemaal geen belang bij veel kilometers. Ik moet het hebben van een optimale vracht. Dat help ik met een aluminium kiptrailer van ATM. Dat merk bestaat helaas niet meer want ik heb deze al 11 jaar en een miljoen kilometer. Net als aan de Scania mankeert er nooit wat aan. Het enige onderhoud zijn eigenlijk remblokken en banden.”

Wiel is helemaal verrukt over de kwaliteit van zijn nieuwe 500pk SCR-only motor. "Ik ben nog een beetje aan het uitvinden hoe ik het beste met de Scania rijd. Maar het verbruik is nu al zo’n acht liter op de honderd kilometer minder dan bij de vorige auto!  Ook vind ik de mogelijkheid om in eco, normaal of power te rijden heel fijn. Power zou meer verbruiken. Maar wat ik juist merk, is dat de truck zuiniger loopt als je hem bergop wel in power zet. Omdat ik altijd hetzelfde rondje rijd en altijd met hetzelfde gewicht, kan ik dat goed vergelijken."

Het Limburgse bedrijf heeft al sinds jaar en dag een goede relatie met de Scania-dealer in Venlo. De korte lijnen en het actief meedenken in oplossingen voor zijn logistieke uitdagingen dragen er mede aan bij dat Wiel Teunissen voor Scania kiest.

Foto's

  • C. Meijer
    C. Meijer
  • J.Roeland
    Simon Loos
  • J.Roeland
    PALI GROUP
  • J.Roeland
    VAN SUIJDAM


Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,655
Diesel1,314

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions