Clicky


Succesvolle eerste testritten voor slimmere en efficiëntere treinen in Noorwegen

Succesvolle eerste testritten voor slimmere en efficiëntere treinen in Noorwegen
16-10-2020 17:02 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

OSLO - Begin 2021 zijn de treinen met de nieuwste versie van het beveiligingssysteem ERTMS Baseline 3 Release 2 (BL3R2) aan boord klaar voor commercieel gebruik in Noorwegen. Onlangs werd er begonnen met de digitale testritten van de eerste locomotief die is uitgerust met het verbeterde beveiligingssysteem, die werden gemonitord vanuit het testlab in de Nyland-faciliteit van Bane NOR in de buurt van Oslo.

"De tijd van strategie en plannen ligt achter ons: met trots kan ik bevestigen dat de beveiligingsoplossing ERTMS BL3R2 is omgezet van specificatie op papier naar daadwerkelijke implementatie in Noorwegen. Na verdere demonstraties en testen zullen de eerste treinen worden goedgekeurd voor commercieel gebruik in Noorwegen begin 2021", aldus Rob Whyte, Managing Director Alstom Nordics.

Op de testlijn tussen Roa en Hønefoss zullen 10 dagen lang echte ritten worden gemaakt met de Di8-testlocomotief. Voor het einde van 2020 zal deze locomotief ook in Zweden worden getest op een traject met dezelfde versie (BL3R2).

De Onboard ERTMS BL3R2-oplossing van Alstom is gecertificeerd door een onafhankelijke veiligheidsbeoordelaar en werd de afgelopen maanden getest in het systeemlab in de Nyland-faciliteit van Bane NOR. Er is een eerste DI8-locomotief uitgerust die in de digitale testen zijn compatibiliteit moet demonsteren met eerdere versies van de trackside ERTMS-installaties (B2 en B3MR1) in Noorwegen.

Ter ondersteuning van een efficiënte migratie naar een nieuw nationaal digitaal beveiligingssysteem in Noorwegen zal Alstom een onboard-oplossing leveren waarin de oude ATC-2 geïntegreerd is. Deze oplossing zal volledig geïntegreerd zijn met de unit aan boord van de trein, zonder extra hardware. Dit levert meerdere voordelen op, zoals eenvoudigere installatie en betere beschikbaarheid.

Het contract voor het onboard-beveiligingsproject is getekend in juni 2018 en bestaat uit raamovereenkomsten voor 14 verschillende eigenaren van spoorvoertuigen en werd namens de deelnemende treineigenaren uitonderhandeld door Bane NOR. Het depot waar de installatie plaatsvindt, bevindt zich naast Campus Nyland: een competence hub voor testen en training die Bane NOR onlangs in gebruik heeft genomen voor de implementatie van ERTMS in Noorwegen.