Clicky


Ruim 21.000 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole

Ruim 21.000 euro aan boetes tijdens Belgische transportcontrole
14-10-2020 10:49 | Controles | auteur Redactie

VOORKEMPEN - De dienst Verkeer van de lokale politie in het Belgische Voorkempen heeft een recordaantal boetes geïnd tijdens een actie ‘zwaar vervoer’ op maandag. “Chauffeurs verwachten duidelijk niet dat wij nu met corona nog controles uitvoeren, en gaan losser met de regels om.”

De dienst Verkeer van de politie Voorkempen hield op maandag 12 oktober een actie ‘zwaar vervoer’. Daarbij halen inspecteurs op motors vrachtwagens, trekkers en bestelwagens uit het verkeer en leiden hen naar een parkeerplaats waar ze hen uitgebreid controleren.

“We begonnen onze actie maandag om 05:30 uur en zijn gestopt om 12:00 uur. In die tijdspanne hebben we boetes geïnd voor in totaal maar liefst 21.294 euro. Dat is een record”, zegt commissaris Ben Van Gils, diensthoofd Verkeer. “Vooral ’s morgens vroeg tussen 06:00 uur en 08:00 uur hebben we veel hoge boetes moeten uitdelen.”

De verklaring voor dit recordbedrag ligt volgens Van Gils bij het coronavirus. “Als politie hebben we onze werkzaamheden moeten reorganiseren. Verschillende ploegen controleren nu op de naleving van de coronamaatregelen. Chauffeurs gaan ervan uit dat we ’s morgens vroeg geen capaciteit of tijd meer hebben om hen te controleren, maar niets is dus minder waar”, licht Van Gils toe. “De komende maanden blijven we hier verder op inzetten.”

De hoogste boetes werden uitgedeeld aan chauffeurs die een te zware lading bij zich hadden. Negen chauffeurs kregen zo’n boete. “Eén chauffeur ging zelfs zo ver over de schreef dat hij 4.400 euro in een keer moest betalen, omdat hij zijn vrachtwagen zo erg had overbeladen”, aldus Van Gils.

Verder moesten twee chauffeurs 1.000 euro betalen omdat hun technische keuring niet in orde was. Eén liep tegen de lamp toen zijn tachograaf uitgelezen werd en bleek dat hij de rij- en rusttijden niet had gerespecteerd. Het kostte hem 1.198 euro. Een andere chauffeur had geen geldige vervoersvergunning en moest daarvoor 1.500 euro ophoesten.

Twee chauffeurs begingen een overtreding tegen ADR, ofwel het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg. Die overtreding kostte voor de ene 2.200 euro, voor de andere 550 euro. Daarnaast werden nog inningen gedaan voor het niet naleven van technische eisen, het rijden op wegen waar geen zwaar vervoer toegelaten is, bellen achter het stuur, rijden zonder gordel, en het negeren van een rood licht.

“Het zijn allemaal zware overtredingen die voor een grote verkeersonveiligheid kunnen zorgen, zowel voor de vrachtwagenchauffeurs als voor de andere weggebruikers. We willen daarom nogmaals oproepen, ook aan de werkgevers van de chauffeurs, om je aan de regels te houden”, besluit Van Gils.