Clicky


Vakbond: Nieuwe concessie NS geeft onvoldoende zekerheid voor personeel en passagiers

Vakbond: Nieuwe concessie NS geeft onvoldoende zekerheid voor personeel en passagiers
09-09-2020 09:48 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

DEN HAAG - De nieuwe concessie die staatssecretaris Van Veldhoven vanaf 2025 aan de NS wil gunnen, geeft te weinig zekerheid aan NS-medewerkers en reizigers. Dat staat in een brief van FNV Spoor aan de Tweede Kamer, die deze week debatteert over de nieuwe concessie.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: "Wij willen dat de staatssecretaris duidelijkheid geeft en de nieuwe concessie vastzet voor tien jaar. Dat is belangrijk voor de investeringszekerheid over een langere periode, maar nog belangrijker voor de werkgelegenheid en baanzekerheid van 20.000 NS’ers."

De vorige concessies die NS kreeg om spoorvervoer op het hoofdrailnetwerk te verzorgen, waren voor tien jaar. De NS presteert al jaren ruim volgens afspraak en behoort volgens internationaal onderzoek tot de absolute wereldtop. Daarom ziet FNV geen enkel bezwaar om ook de komende tien jaar NS de concessie te gunnen. "Er staat de staatssecretaris niets in de weg om NS die zekerheid te geven, ook geen Europese regels, zoals concurrenten van NS beweren", aldus Janssen.

Eerder liet de bond al weten blij te zijn met de concessie voor het hoofdrailnetwerk, maar kritisch op de plannen om buitenlandse vervoerders ook op de binnenlandse lijnen te laten rijden. Janssen: "Bij buitenlandse vervoerders kan de staatssecretaris geen voorwaarden stellen over bijvoorbeeld prijs, duurzaamheid of hoe vaak de treinen rijden. De bedrijven kunnen zelfs elk moment beslissen of ze stoppen met de treindienst. Dat geeft de reizigers geen enkele zekerheid of die dienst volgend jaar nog steeds rijdt."

Dat betekent niet dat FNV niet meer internationale verbindingen wil. "Ook FNV is voor meer internationale verbindingen, maar wij vinden dat die moeten worden opgenomen in de concessie van het hoofdrailnet die NS nu krijgt. Daarmee zorg je ervoor dat Nederland een positie behoudt op de internationale ov-markt en de overheid krijgt zekerheid en invloed op de kwaliteit", aldus Janssen.

Woensdag

De commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer behandelt de plannen over het spoor woensdagmiddag vanaf 13.00 uur.