Clicky


Burg ontwikkelt in samenwerking met Transport Groep Noord elektrisch ondersteunde RMO trailer

Burg ontwikkelt in samenwerking met Transport Groep Noord elektrisch ondersteunde RMO trailer
10-07-2020 09:41 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BARNEVELD - Op het gebied van tanktrailers voor Rijdende Melk Ontvangst staan de ontwikkelingen allerminst stil. Burg Service ontwikkelde samen met Transport Groep Noord een trailer die met eigen opgewekte elektriciteit de pompinstallatie, via een accupakket, aandrijft om de melk op de boerderij te laden.

De nieuwe zelfdragende trailer is daartoe voorzien van een energie-as met generator van Valx.

Op de tank zijn zonnepanelen aangebracht, die het leeuwendeel van de energievoorziening voor hun rekening nemen. Deze trailer is geheel op de praktijk afgestemd. Overdag laden de accu’s met eigen opgewekte stroom, en als de accucapaciteit te laag is geworden, beschikt de trailer over een stekker die bij de boerderij, waar de melk geladen wordt, aangesloten kan worden, legt managing director Jan Bunk van Burg Service uit. “Verder is het een standaard trailer met standaard pompinstallatie. De gewichtstoename heeft Burg Service tot een minimum weten te beperken. Daardoor kan er gewoon 37 ton melk geladen worden, net als vanouds", aldus Bunk.

Duurzame techniek

De door de klant gewenste specificaties worden bij deze trailer gerealiseerd door toepassing van de modernste en meest duurzame technieken. Aan weerszijden van de achterkast heeft Burg Service de accupakketten, regelaars en omvormers gemonteerd. De eerste en derde as van de trailer zijn gedwongen gestuurd en de voorste twee assen kunnen ook nog gelift worden. De trailer is zelfdragend en om gewicht te besparen zijn steunpoten aan de voorkant niet nodig.

Bunk en zijn collega Evert van Maanen, operations manager bij Burg Service in Barneveld, lopen met hun nieuwe trailer voorop in het streven van klanten om ritten zo optimaal mogelijk te kunnen uitvoeren waarbij brandstofverbruik in het algemeen, en fossiel brandstofverbruik in het bijzonder, tot een minimum worden beperkt. “Dat houdt in dat we zonder gebruik te maken van de trekker met PTO zo stil mogelijk laden bij de boerderij met een zo gering mogelijk energieverbruik”, zegt Van Maanen.

Eerste klant

De eerste trailer gaat rijden bij Transport Groep Noord, die grotendeels in opdracht rijdt van Friesland Campina. Samen met Transport Groep Noord ontwikkelde Burg Service ook al de ultrakorte RMO-trailer die in de markt de naam “shorty” kreeg. “De komende tijd is voor Burg Service en voor Transport Groep Noord een monitoringfase waarin duidelijk moet worden of de berekende voordelen daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden. We willen dat deze trailer weliswaar duurzamer is dan eerdere generaties, maar op prestatiegebied, dus pompsnelheid en laadcapaciteit, mogen er geen concessies worden gedaan", aldus Bunk.

“De trailer is in aanschaf niet goedkoper door deze techniek, maar elektriciteit is wel veel goedkoper dan brandstof. Verder bestaan er voor deze trailer subsidiemogelijkheden waarover we onze klanten graag nader informeren.”

Praktische inzet

Hoe goed Burg Service heeft nagedacht over de praktische inzet blijkt uit het feit dat remote control mogelijkheden en monitoring al zijn ingebouwd. Beide heren benadrukken tevens dat het achteraf opbouwen van dit elektrische systeem, bestaande uit de energie-as en de zonnepanelen op al in bedrijf zijnde RMO-trailers, ook mogelijk is.