Clicky


Europcar: De nieuwste vrachtwagens eenvoudig te huren

Europcar: De nieuwste vrachtwagens eenvoudig te huren
30-06-2020 19:02 | Bedrijfsnieuws | auteur Marcel van der Voort

DEN HAAG - "Bij Europcar kunnen hagelnieuwe DAF-vrachtwagens gehuurd worden”, zegt New Business Directeur Marc Beers vanuit de hoofdvestiging in Den Haag.

“Ze zijn nieuw en dus uitgerust met de laatste veiligheidseisen, hebben het eurovignet, Euro 6 motoren en het zijn automaten. Deze auto’s zijn gemaakt voor een grote doelgroep”, verduidelijkt hij.

“Veel mensen associëren Europcar met vakantie. Gek is dat niet, Europcar autoverhuur is aanwezig in meer dan 144 landen. In Nederland is Europcar ruim twintig jaar een franchise bedrijf met 39 eigen vestigingen. Dit betekent dat alle medewerkers eigen collega’s zijn, een grote familie dus”, stelt Beers.

“Wij verhuren personenauto’s, bestelwagens en vrachtwagens. Ook op grijs gebied zijn we één van de grootsten in Nederland. Het merendeel in de verhuur is zakelijk. Driekwart verhuren we aan bedrijven, zowel lokaal als landelijk opererend.”

Marc Beers, New Business Directeur

Beers: “Elke vestiging in ons land heeft zijn eigen regionale klantenkring en die hebben een bepaalde band. Wij kijken niet alleen welke vracht er mee moet, maar naar het totaalconcept. Als je een auto wil huren dan bel je naar de vestiging of het landelijke callcenter van Europcar."

"Bedrijven die een vrachtwagen wensen te huren nemen contact met ons op. Die moeten aan bepaalde eisen voldoen. Er wordt gecheckt, onder ander op risico. Als alles in orde is, dan volgt na een dag een debiteurennummer en kan er een vrachtwagen, bestelwagen of personenauto worden gehuurd, zo kan er makkelijk en snel op rekening gehuurd worden tegen een vaste prijs die gedurende het jaar vast staat.”

Nieuwe klanten

Marc Beers is bij Europcar medeverantwoordelijk voor het aanbrengen van nieuwe klanten en zeker geen onbekende naam in de transportwereld. “Onze vele voordelen moeten meer bekendheid krijgen, zeker nu in de flexibele mobiliteits transitie, waarbij gebruik belangrijker wordt dan bezit. Daarom is er een samenwerking gestart met de grootste vrachtwagen dealergroep van Nederland: Truckland. Met hen zijn we een partnership aan het opzetten op het gebied van logistiek en aanbod van totale mobiliteit binnen de logistieke sector. De Europcar vloot bestaand uit tientallen vrachtwagens wordt geheel vernieuwd. Binnen vijf tot zes maanden is de vloot compleet. De intensieve samenwerking blijkt ook uit de vestiging van Europcar in het pand van Truckland, in de Rotterdamse Waalhaven. Er zitten 2300 bedrijven in het havengebied. Dat is interessant."

"Wat ik mooi vind is dat wij de klant de complete mobiliteitslijn kunnen aanbieden: personenauto’s, bestelwagens en vrachtwagens. “De klant wil meer en meer totale mobiliteit om zo haar beladingsgraad te verhogen, zeker met het oog op de stedelijke milieu- en voertuigafmetingen eisen en de “same day delivery” standaarden.”

Beers: “Ook willen de klanten duurzaam transport. Door het aanbieden van een totale mobiliteits range dragen we bij aan de optimalisatie van het transport. Bij ons huren ze de juiste auto voor de juiste klus. Je kan rijden met het eigen wagenpark, met de kans dat een deel stil staat of de belading onvoldoende is. Dat kost geld. Bij ons huur je wat er nodig is. Ik adviseer zeventig procent van de vloot vast te houden en dertig procent flexibel te maken. Wij zijn er om de flexibiliteit vorm te geven en in te vullen.”

Groene logistiek

“Wil je aan groene logistiek doen, maar heb je geen bus? Dan kan je naast een vrachtwagen ook een busje huren. In steden mogen minder grote vrachtwagens en dan kunnen de klanten met een busje, bakwagen, of een kleinere vrachtwagen bediend worden.”

“Een andere trend is: Veel bedrijven kampen met personeelstekorten. Ze hebben een vrachtwagen nodig en eigenlijk ook een chauffeur. Die heeft Europcar zelf niet. Een mogelijkheid is dat chauffeursdiensten onze vrachtwagen met hun chauffeur achter het stuur bij bedrijven aanbieden”, legt de Marc uit.

“In een periode van warm zomers weer zijn alle koelwagens op de weg. Om de capaciteit te vergroten kan er bij ons gehuurd worden. Bij minder weer zijn er geen extra wagens nodig. Ook zijn er bedrijfstakken die van seizoenen afhankelijk zijn. Zoals de evenementen-, of standbouwers. Voor hen is het te duur om een vrachtwagen te leasen of te kopen.”

“Nu er de samenwerking met Truckland is zie ik een groeiende vraag naar onze diensten als er bij een vervoersbedrijf bijvoorbeeld een bakwagen kapot, of in onderhoud is. Als vervanging wordt er bij ons één gehuurd.”

Beers: “Er zijn weinig bedrijven die het compleet doen. Truckverhuur is best lastig om uit te geven en in te nemen. Als je de schade niet ziet, er bijvoorbeeld een binnenband kapot is, dan ben je de opbrengst al snel kwijt. Bij ons wordt het professioneel aangepakt. Dan telt de twintig jaar ervaring.”

Vrachtspecialisten

Bj alle 39 Nederlandse vestigingen zijn vrachtwagens in de verhuur. “Bij tien daarvan hebben wij vrachtspecialisten. Die kunnen helpen bij verschillende vraagstukken, zoals beladingen. Onze vloot bestaat volledig uit DAF. Dat is het grootste merk van Nederland. Wij hebben DAF 45 en DAF 65. In de DAF 45 gaat 38 kuub. Deze wagen is niet alleen favoriet bij bedrijven, ook bij particulieren. Omdat die multifunctioneel kan worden ingezet. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden uit koel-vries, slaapcabine en tussenwanden. Trekkers doen we niet. Dat is een andere business.“

Huurders genieten van een pechhulp. Beers: “In ons land bel je naar een vestiging. Wij hebben ruime openingstijden en vaak is er in overleg veel mogelijk. Meestal krijgen ze ook een 06-nummer van degene die de vrachtwagen afgeeft, want de persoonlijke band is groot.”

Is het interessant dat er naast Nederlandse Europcar vestigingen ook dankzij Europcar International vestigingen in het buitenland zijn? “Als je klant wordt kan je ook internationaal op rekening rijden. In het buitenland gebruik maken van onze diensten. Een vrachtwagenchauffeur die een busje nodig heeft, kan dat regelen. Dat komt niet vaak voor”, weet Beers.

Wat zijn de toekomstplannen? Beers: “Wij willen totale professionele mobiliteit aanbieden. En de bezettingsgraad zo hoog mogelijk houden. Meer duurzaam transport, optimaliseren van het wegtransport en flexibiliteit passen bij ons. Mensen zien in Coronatijd veel vrachtwagens stilstaan. Een leasecontract kost veel geld en dan denken ze: ‘Had ik maar gehuurd.’"


Dit betrof een gesponsord artikel.

Zelf ook eens een bedrijfsprofiel laten schrijven door een redacteur van Transport Online? Neemt u eens vrijblijvend contact met onze marketing-afdeling op voor de mogelijkheden. Zij informeren u graag verder.