Clicky


Nautilus lanceert app voor 'Fair Treatment' op 'Internationale Dag van de zeevarende'

Nautilus lanceert app voor 'Fair Treatment' op 'Internationale Dag van de zeevarende'
25-06-2020 10:35 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

ROTTERDAM - Nautilus International heeft een nieuwe mobiele app gelanceerd om haar leden direct toegang te geven tot advies en ondersteuning van de vakbond na een incident op zee.

De ontwikkeling van de app is gebaseerd op een onderzoek van de Nautilus Federatie, waaruit bleek dat 90 procent van de zeevarenden zich zorgen maakt over het vooruitzicht van criminalisering op het werk en waarbij tweederde van de geënquêteerden aangaf dat dit een impact heeft op de manier waarop men denkt over werken in de scheepvaart.

Dag van de zeevarende

De lancering van de nieuwe app, ter gelegenheid van de Internationale Dag van de zeevarende (Day of the Seafarer, donderdag 25 juni), bevordert dat zeevarenden een eerlijke behandeling/Fair Treatment op het werk krijgen en dat de werving en het behoud van werknemers in de sector niet wordt beïnvloed door het risico van criminalisering.

De app - die voor het eerst aan de leden werd getoond, om te testen, tijdens de Nautilus Algemene Vergadering in oktober vorig jaar, heeft on- en offline functies om zeevarenden over de gehele wereld te ondersteunen, ongeacht hun locatie en toegang tot het internet.

Nautilus leden kunnen de app ook gebruiken om een ​​incidentrapport te maken en informatie te verzamelen over gebeurtenissen die zich voordoen terwijl ze op het werk en op zee zijn. Via de app hebben leden ook toegang tot advies over wat ze in geval van nood moeten doen, alsmede tot contactgegevens voor lokale juridische ondersteuning, indien nodig.

Het bredere Nautilus ondersteuningsnetwerk omvat een 24/7 hulplijn, een wereldwijd netwerk van advocaten en het JASON-advies- en assistentiesysteem (Nautilus Federation's Joint Assistance & Support Network), dat wordt beheerd in samenwerking met de Nautilus Federation vakbonden.

Unieke sector

Nautilus general secretary Mark Dickinson "De maritieme sector is een unieke sector. Met zeevarenden die met uitdagingen worden geconfronteerd waar de overgrote meerderheid van de werknemers in andere industrieën en sectoren geen rekening mee hoeven te houden."

"We zijn erg trots op onze app, die zal dienen als een ‘vriend in de zak van zeevarenden’. En die onze leden cruciale ondersteuning zal bieden, alsmede hen direct toegang zal geven tot advies na een incident op zee. Die bovendien dient als een middel om rechtstreeks contact op te nemen met de vakbond door het invullen van een incidentrapport."

"De ontwikkeling van de app en onze bredere Fair Treatment campagne is gebaseerd op de feedback van onze leden. We zijn ervan overtuigd dat ze zich nu veiliger en minder geïsoleerd kunnen voelen tijdens het werken op zee. Waar ze ook zijn, daar zijn wij ook."