Clicky


Twee GINAF 8x4 betonmixers voor Raijmakers

Twee GINAF 8x4 betonmixers voor Raijmakers
24-06-2020 10:47 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

SOMEREN - Onlangs heeft Betoncentrale Raijmakers Someren BV twee nieuwe GINAF 8x4 betonmixers in gebruik genomen. Deze door Loven Trucks Helmond B.V. afgeleverde voertuigen werden opgebouwd door A. Boogerd Service B.V. met Schwing Stetter 12m3 betonmixers.

Het veelzijdige familiebedrijf beschikt over een aannemingsmaatschappij voor grond- en sloopwerken, transportwerkzaamheden, asbest- en bodemsaneringen, containerverhuur en productie en transport van betonmortel. De nieuwe GINAF's zullen gebruikt worden voor het transport van betonmortel.

De nieuw geleverde GINAF's zijn van het type X6 4243 S. Deze kennen een widespread asopstelling, waarbij het widespread tandem is voorzien van GINAF’s HPVS (Hydro Pneumatisch VeerSysteem) en EVS (Elektronisch Voertuig Stuursysteem).

De voertuigen zijn gebaseerd op het DAF FAD CF Construction chassis. Voor de aandrijving zorgt een Euro 6 Paccar MX13 motor van 483 pk in combinatie met een geautomatiseerde ZF TraXon versnellingsbak. De dubbel aangedreven achterassen zijn uitgerust met naafreductie.

Het wettelijk GVW is met 43.000 kg het maximaal haalbare voor een 8x4. Hiervan dragen de voorassen 20 ton (10 t +10 t) en de achterassen 23 ton (11,5 t + 11,5 t). Met een eigengewicht van 16.500 kg, blijft er een netto laadvermogen beschikbaar van 26.500 kg.

De progressieve werking van HPVS zorgt voor een goede vering en demping in zowel beladen als onbeladen toestand van het voertuig. De geïntegreerde rolstabilisator biedt een hoge mate van rolstijfheid, hetgeen gunstig is voor voertuigen met een hoogliggend zwaartepunt, zoals bij deze betonmixers.

De EVS-gestuurde as 4 verhoogt de wendbaarheid van het voertuig waardoor het ook op nauwe bouwplaatsen goed uit de voeten kan. Bovendien wordt de wringing in het tandem sterk gereduceerd wat een gunstig effect heeft op onder andere bandenslijtage en beschadiging van het wegdek.

Het EVS-systeem op as 4 kent een snelheidsafhankelijke stuuruitslag waardoor een hoge mate van wendbaarheid op lage snelheden wordt verkregen. Op hogere snelheid wordt de stuuruitslag afgebouwd en bij snelheden boven 45 km/h staat de achteras star wat de rechtuitstabiliteit van het voertuig ten goede komt.