Transport Online - Export stabiliseert op lage niveau april

Export stabiliseert op lage niveau april

Export stabiliseert op lage niveau april
30-05-2020 10:24 | Coronacrisis | auteur Redactie

ZOETERMEER - Het Nederlands bedrijfsleven heeft het zwaar door de coronamaatregelen in Europa en elders in de wereld. Niemand weet precies hoe de internationale handel zich ontwikkelt, maar verwachtingen kun je wel meten. Uit de maandelijkse Coronamonitor van evofenedex, ondernemersvereniging voor handel en logistiek, blijkt dat de omzetdaling bij exporterende bedrijven in de maand mei vergelijkbaar is met die van april.

In mei meldde 67 procent van de ondervraagde bedrijven een forse negatieve impact op de bedrijfsvoering. De negatieve impact wordt vooral veroorzaakt door een daling van de (omvang) van orders. Positief is dat de verstoringen in het logistieke proces aan het afnemen zijn.

Door de wereldwijde moeilijke economische situatie worden veel in Nederland gevestigde bedrijven (64 procent) geconfronteerd met een enorme vraaguitval. Dat uit zich zowel in het uitblijven van orders als in een daling van de gemiddelde ordergrootte. Wel loopt de gemiddelde daling van de omzet in mei in vergelijking met de daling in april iets terug (van 39 procent naar 35 procent).

De omzetderving voor het hele jaar wordt nu geraamd op 26 procent, hetgeen vrijwel gelijk is aan de meting van april. Een toenemend aantal bedrijven is ervan overtuigd dat hun bedrijfsomzet duidelijk negatief zal worden beïnvloed tot minimaal in 2021. Tien procent van de bedrijven ervaart juist een positieve impact op hun omzet. In mei resulteert dat voor die bedrijven zelfs gemiddeld in een plus van 21 procent. Zes procent van de exporteurs verwacht dat dit over het hele jaar een duurzaam effect zal zijn; deze bedrijven verwachten dit jaar 15 procent meer omzet te realiseren dan het jaar ervoor.

Logistieke uitdagingen binnen EU nemen af

Verder zien we dat de verstoringen in het logistieke proces aan het afnemen zijn. Vooral het percentage verstoringen over de weg liep terug (van 30 procent naar 24 procent). Ook bij import liepen de leveringsproblemen terug (van 20 procent naar 10 procent). Het is een goed teken dat de verbindingen binnen Europa zich lijken te herstellen. Hierbij moet wel worden aangetekend dat minder vraag ook minder bewegingen oplevert en derhalve ook minder verstoringen. De meeste verstoringen vinden nog steeds plaats in Europa (Top 7 is allemaal EU). De verwachting van evofenedex is echter dat met de versoepeling van maatregelen binnen Europa deze verstoringen de komende maanden zullen verdwijnen. De verstoringen ten aanzien van lucht- en zeevracht zijn nog niet verholpen maar positief is dat de situatie in Zuidoost-Azië snel verbetert.

”We zien een trend naar licht herstel van de export en gelijktijdig een grotere vraag naar productie en goederen dicht bij huis. Het belang van een soepel draaiende interne markt zonder welke verstoring dan ook kan veel bijdragen aan het bespoedigen van het herstel”, stelt Bart Jan Koopman, directeur evofenedex. ”Bedrijven moeten snel weer kunnen bouwen op de (logistieke) voordelen van de Europese interne markt.”

(Tijdelijke) Maatregelen van bedrijven

Bedrijven blijven gelukkig niet wachten tot problemen zich vanzelf oplossen. Een op de vijf bedrijven heeft de supply chain inmiddels verlegd of is daarmee bezig. Voor bijna de helft van die bedrijven (42 procent) is dat vooralsnog een tijdelijke maatregel. De trend naar ’near shoring’, het verleggen van de supply chain naar dichter bij huis, vertaalt zich in een top 5 van landen binnen de EU.

Koopman: ”We zien dat bedrijven op alle mogelijke manieren werken aan herstel van omzet en marktaandeel en het creëren van meer vlees op de botten. Dit biedt ook mogelijkheden om een robuuster, transparanter en duurzamer bedrijfsmodel met meer risicospreiding en bijbehorende keten neer te zetten. Er kan zowel bij overheden als bedrijven lering worden getrokken uit deze crisisperiode zodat verstoringen in de toekomst beter kunnen worden opgevangen. Nederland kan daarna eventueel een koploperspositie pakken vanwege de al bestaande sterke structurele ketensamenwerking tussen marktpartijen.”



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,687
Diesel1,265

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions