Clicky


AF-KLM noemt trein als alternatief korte vluchten

AF-KLM noemt trein als alternatief korte vluchten
26-05-2020 13:51 | Algemeen | auteur ANP

PARIJS - Luchtvaartconcern Air France-KLM onderzoekt de mogelijkheid van de inzet van treinen op bepaalde korte trajecten. Dat schrijft het Frans-Nederlandse concern in een document dat voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering is gepubliceerd.

Het is AF-KLM er alles aan gelegen om de uitstoot van CO2 te verminderen. Dat wil het concern deels bereiken met de inzet van schonere vliegtuigen en door gebruik te maken van schonere brandstof. Maar ook de inzet van treinen als volwaardig alternatief voor een aantal binnenlandse Air France-trajecten is een optie.

Eerder kreeg AF-KLM een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro vanuit Parijs. Volgens de Franse minister van Financiën Bruno le Maire waren daar duurzaamheidseisen aan verbonden. Over Nederlandse steun voor KLM wordt nog altijd onderhandeld. Het gaat volgens AF-KLM om een pakket tussen de 3 miljard en 4 miljard euro. De onderhandelingen kunnen eind juni afgerond zijn. Het steunpakket moet ook door de Tweede Kamer worden goedgekeurd.

Na de zomer komt het bedrijf met een strategie-update. Met name met de lokale vluchten van Air France valt volgens het moederbedrijf een wereld te winnen. Dit onderdeel was vorig jaar goed voor een verlies van 200 miljoen euro.

Verder verwacht AF-KLM dat verschillende luchtvaartmaatschappijen de crisis niet zullen overleven. Dat zal een consolidatieslag in de sector teweegbrengen. Als kansen zich voordoen, zal ook AF-KLM deze mogelijkheid niet onbenut laten. Maar dat is momenteel niet aan de orde.

Bij AF-KLM verdampt dagelijks zo'n 25 miljoen euro. Het bedrijf verwacht ook niet dat de vluchten voor 2022 weer op het niveau van voor de crisis zijn. Om geld te besparen worden beoogde investeringen als bekend met een derde teruggeschroefd tot 2,4 miljard euro. Daarnaast moeten de bedrijfskosten omlaag. Vrijwillige vertrekregelingen om de loonkosten omlaag te krijgen zijn daarbij mogelijk niet voldoende.

Een deel van de noodsteun die AF-KLM ontvangt zou met aandelen terugbetaald kunnen worden. Dit gaat dan om de aandeelhouderslening van 3 miljard euro door de Franse staat als onderdeel van de 7 miljard euro steun. De door de staat gegarandeerde lening van 4 miljard euro zal in contanten terugbetaald moeten worden. In de strategie-update hoopt AF-KLM hier meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Verder zou het kunnen dat Air France zijn belang van net geen 50 procent in cateraar Servair verkoopt. Een verkoop van dit belang aan Gategroup blijft volgens de onderneming een optie.