Clicky


Nu extra koud LNG bij vernieuwd PitPoint.LNG-station in Zwolle

Nu extra koud LNG bij vernieuwd PitPoint.LNG-station in Zwolle
19-05-2020 11:29 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ZWOLLE - PitPoint.LNG heeft haar volledig vernieuwde LNG-station in Zwolle geopend. Het station beschikt over de nieuwste innovaties en vier keer zoveel LNG-opslag als voorheen om aan de toenemende vraag naar LNG te kunnen voldoen. Ook kan er nu extra koud LNG worden getankt: hierdoor kunnen de Volvo FH en FM LNG nog sneller tanken en neemt de actieradius toe.

Snelheid en betrouwbaarheid van een LNG-tankstation is cruciaal en voor veel transporteurs zelfs doorslaggevend in de beslissing om voor LNG te kiezen. Het nieuwe station aan de Kleefstraat 7 in Zwolle is 24/7 toegankelijk, voorzien van twee LNG-pompen met daarbij drie opstelplaatsen voor trucks rijdend op LNG. Door de grotere LNG-opslagtank en een extra LNG-pomp hoeven de chauffeurs nu niet meer op elkaar te wachten, maar kunnen ze tegelijkertijd terecht.

Sneller tanken met koud LNG en hogere actieradius

Het PitPoint.LNG-station in Zwolle beschikt nu over de optie voor extra koud LNG. “LNG wordt bij -161 graden vloeibaar, maar de meeste stations leveren het LNG enigszins warmer af, ongeveer -125 graden bij een druk van zo’n 8 bar. Speciaal voor Volvo kan het gas door het station zo koud mogelijk geleverd worden, in de praktijk zo rond -145 graden bij 3-4 bar. Hiermee kunnen Volvo FH en FM LNG nu sneller tanken en hoeft er geen gas meer terug gevent te worden. Door het aanbieden van extra koud LNG wordt de gemiddelde tanktijd verkort. Bovendien kan er meer LNG worden meegenomen. De gemiddelde afstand die een truck op LNG kan afleggen, neemt hiermee toe met zo’n 10% per tank”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.

Stimuleringsmaatregelen LNG

Steeds meer transporteurs maken de overstap naar LNG vanwege milieu alsook financiële voordelen, zoals de LNG-stimuleringsregeling van 18,7 eurocent per kilogram LNG die begin dit jaar van kracht is geworden. Bovendien is recentelijk bekend geworden dat trucks op LNG tot eind 2023 waarschijnlijk geen Maut hoeven te betalen in Duitsland.