Clicky


Transport Keijzer Warmond koopt twee autolaadkranen: 'Scania had de juiste cabine voor ons'

Transport Keijzer Warmond koopt twee autolaadkranen: 'Scania had de juiste cabine voor ons'
06-05-2020 11:53 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

OEGSTGEEST - Transport Keijzer Warmond uit Oegstgeest (TKW bv) kocht recent voor het eerst twee nieuwe Scania’s met een hoge P-cabine en een Fassi laadkraan. Eén van de redenen om voor Scania te kiezen, is het feit dat dit merk standaard een hoge versie van de compacte P-cabine in zijn programma heeft. Dat combineert op een autolaadkraan een goede gewichtsverdeling met voldoende ruimte voor de chauffeur én een goed aanzien.

“Want ik wil wel dat er een vrachtwagen bij de klant voor de deur komt en geen rijdende telefooncel,” vindt directeur Jorg van Haastregt van TKW.

“Maar natuurlijk is dat niet de enige reden om voor het eerst voor Scania te kiezen. Want dit zijn de eerste voertuigen van dit merk die wij nieuw kopen. De Scania heeft ook een fijn laag chassis met af-fabriek een innerliner voor extra stijfheid. Verder konden ze heel veel van de voorbereiding voor de opbouw al af-fabriek regelen. Wat ik ook belangrijk vind, is dat Scania de jongste cabine heeft. Wij doen namelijk heel lang met onze kraanvoertuigen. Die maken niet zoveel kilometers, het gaat om het kraanwerk. Een van de twee nieuwe voertuigen is dan ook vervanging voor een voertuig dat we alweer 14 jaar hebben. Daar mankeert eigenlijk niets aan maar je mag er vrijwel nergens meer de stad mee in want dit is nog Euro 3. Deze Scania’s moeten dus ook heel lang meekunnen. En ik heb er het volste vertrouwen in dat ze dat ook wel zullen waarmaken.”

TKW koos voor een drie- en een vierasser. “De P370 is een 6x2 met een gestuurde en hefbare naloopas. Daar zit een open laadbak op met rondom hoge aluminium kleppen met tegen de cabine een Fassi 25ton/m kraan. Dat is onze kleinste kraan voor het lichtere bouwmaterialen werk. De andere is een P450 met twee sturende tien-tons voorassen, een aangedreven as en een hefbare gestuurde naloper. De 82 ton/m met jib en lier is een serieuze kraan. Daarmee tillen we bijvoorbeeld 20ft hijsrolcontainers op hoogte tegen de gevel aan, voor in de bouw. Maar wij doen natuurlijk van alles met onze kranen. Vooral de 82 ton meter kraan is een heel universeel stuk gereedschap waar je net zo makkelijk een lading mee over een huis hijst als vér horizontaal kunt tillen tot 36 mtr, denk aan glas zetten, dakkapellen plaatsen, staal constructie in elkaar zetten en zo veel meer. De open laadbak, verzorgd door Elcar in Meerkerk, is helemaal op maat gemaakt. Zo zijn er diverse rvs kisten rondom, ogen in de zijkant, haken in het randprofiel en ook nog eens tien 5 tons ogen voor kettingen. Het achterkader is ook nog eens 1.80 mtr hydraulisch uitschuifbaar, voor de langere ladingen en genoeg rongpotten. En ook nog eens 8 posities om container veilig vast te zetten.”

Van Haastregt koos voor beide voertuigen voor luchtvering rondom. “Dan kunnen we de auto op de blokken laten zakken en dat geeft met de vier stempelpoten de meeste stabiliteit en heeft meer rijcomfort.”

De voertuigen kregen verder een premium geluidsinstallatie voor de chauffeur en twee camera’s voor en achter waarvan het beeld op het multifunctionele scherm in het dashboard te zien is. Hoewel TKW te spreken is over de hoogte van de opbouw, gaat men nog kijken of er met 60-series banden nog meer stabiliteit en hoogte te winnen is.

TKW heeft in totaal 24 trekkende voertuigen waarvan met de nieuwe Scania’s er vijf als autolaadkraan zijn uitgerust. Naast dat werk, is het bedrijf ook actief in een grote diversiteit van transport. Te weten, schuifzeilen opleggers met meeneem heftruck, koel-vriestransport, open en gesloten vervoer en diverse semi diepladers. Dit alles nationaal en internationaal.