Clicky


Wide-body vloot van Emirates wordt tot in de puntjes onderhouden

Wide-body vloot van Emirates wordt tot in de puntjes onderhouden
30-04-2020 17:10 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - Terwijl de wereld ernaar uitkijkt om weer te gaan reizen, dierbaren te zien en te omhelzen, nieuwe avonturen tegemoet te gaan en zakelijke trips te maken, is Emirates druk bezig met het onderhouden en voorbereiden van ’s werelds grootste wide-body vloot om weer de lucht in te gaan. Met dank aan Emirates Engineering, een divisie van de luchtvaartmaatschappij en één van ’s werelds meest technologisch geavanceerde vliegtuigonderhoudsfaciliteiten.

Emirates Engineering

Ahmed Safa, Emirates Divisional Senior Vice President Engineering, zegt: “Emirates opereert op het hoogste niveau – waarbij de hoogste standaarden fundamenteel zijn voor ons hele organisatorische ritme. Alles wat we doen, is indirect en direct verbonden met het garanderen van de beste klantervaring en het creëren van veiligheid wanneer passagiers met ons vliegen.”

Hij voegt toe: “Die filosofie strekt zich ook uit tot ons Engineering team en hoe we onze multi-miljarden dollar vloot met ’s werelds grootste aantal Airbus A380’s en Boeing 777’s onderhouden en beveiligen. We focussen niet alleen op onze motoren, maar hebben een uitgebreid parkeer- en reactiveringsprogramma voor vliegtuigen die strikt de richtlijnen van de fabrikant en onderhoudshandleidingen volgt. Daarnaast hebben we zelf ook processen en protocollen verbeterd."

“We hebben te maken met een benijdenswaardige uitdaging van een volledige wide-body vloot – 115 A380’s en 155 B777’s – en de meest geavanceerde systemen en luchtvaartelektronica in de branche. Terwijl een vliegtuig met een smalle romp ongeveer 3-4 werknemers nodig heeft die een dienst van 8 uur draaien, hebben onze vliegtuigen 4-6 werknemers nodig die een dienst van 12 uur draaien. Daarnaast wordt de procedure ietwat ingewikkelder door het nemen van de extra voorzorgmaatregelen inclusief behoud van sociale afstand.”

De geparkeerde vloot

Van de 270 vliegtuigen uit Emirates haar vloot waren er aanvankelijk 218 vliegtuigen geparkeerd; 117 op Dubai World Central en 101 op de Dubai International Airport. Dit bracht meer dan 15.500 manuren werk met zich mee.

Nu vliegen ongeveer 75 Emirates vliegtuigen, zowel passagiers- als vrachttoestellen, de wereld over waarbij repatriëringsvluchten mensen thuis brengen en cargo wordt vervoerd op essentiële missies. Deze vluchten blijven de standaard operationele procedures volgen. Andere vliegtuigen ondergaan een gepland grootschalig onderhoud in de hangars van Emirates Engineering.

Normaliter voerde Emirates al routinematig onderhoud uit op alle vliegtuigen die langer dan 48 uur buiten operaties worden gesteld. Eerder, lang voor de pandemie, heeft Emirates al een aanzienlijk deel van haar vloot moeten onderhouden tijdens de sluitingen van landingsbanen op de internationale luchthaven van Dubai. Dit gebeurde ook tijdens de vulkanische aswolk ramp in 2010, waardoor een deel van de vloot aan de grond gehouden werd.

Bescherming van de vloot en ultragevoelige vliegtuigelektronica

Alle gaten en openingen waardoor omgevingsfactoren zoals zand, vuil, water, vogels en insecten hun weg kunnen vinden in een vliegtuig, worden ingepakt en waterdicht gemaakt. Dit omvat de motoren en air data probes zoals pitot-, statische-, temperatuur- of invalshoeksensoren evenals moterinlaten en -uitlaten en APU-inlaten en -uitlaten.

Het interieur – of het nu gaat om cabineapparatuur, stoelen of entertainmentapparatuur aan boord – wordt ook beschermd tegen de elementen. Drinkwatersystemen en brandstoftanks van vliegtuigen blijven behouden en motor- en APU-systemen worden beschermd. Het proces omvat ook het invetten, reinigen en conserveren van landingsgestellen en vluchtregelsystemen. Het team zet alle schakelaars in de cockpit uit, ontkoppelt batterijen en installeert hendels, sloten en jaloezieën.

Routinecontroles

Na afronding van de beschermings- en conserveringswerken voert het team periodieke controles uit over de gehele vloot met tussenpozen van 7, 15 en 30 dagen. Dit kunnen eenvoudige inspecties zijn om ervoor te zorgen dat alle afdekkingen op hun plaats zitten en er geen zichtbare schade of externe lekken zijn. Complexe controles omvatten het verwijderen van de kappen en het opnieuw activeren van vliegtuigsystemen, stationair draaien van motoren, het testen van ontluchtingssystemen voor motoren en het testen van vluchtregelsystemen.