Clicky


Meer vraag naar duurzame scheepsbrandstof in 2019

Meer vraag naar duurzame scheepsbrandstof in 2019
20-02-2020 11:17 | Algemeen | auteur Redactie

ROTTERDAM - De vraag naar meer duurzame scheepsbrandstof als LNG-, bio- en laagzwavelige bunkers is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen in Rotterdam. De totale overslag van de zeevaart in deze grootste Europese bunkerhaven daalde van 9,5 miljoen m3 naar 9 miljoen m3.

Het laatste kwartaal van 2019 is de verkoop van laagzwavelige bunkerolie met maximaal 0,5 procent zwavel – het zogenoemde VLSFO, very low sulphur fuel oil – enorm toegenomen. In december betrof 62 procent van de verkochte stookolie VLSFO. Over het gehele laatste kwartaal was dat 48 procent. De populariteit heeft alles te maken met nieuwe regelgeving.

Vanaf 1 januari 2020 is het wereldwijde toegestane gehalte aan zwavel in scheepsbrandstof verlaagd van 3,5 procent naar 0,5 procent, beter bekend als IMO2020. In Nederland en de andere landen langs de Noordzee is dat zwavelgehalte sinds 2015 al maximaal 0,1 procent. Van deze zogenoemde Ultra Low Sulphur Fuel Oil werd in het laatste kwartaal 13 procent verkocht.

Toename LNG-en biobunkers

Naast de verkoop van VLSFO viel ook de toename van de verkoop van LNG-bunkers (vloeibare aardgas) op. De afzet verdriedubbelde ruim van 9.483 ton naar 31.944 ton. Voor het eerst is ook de verkoop van bio-bunkers – bunkerbrandstof waarin een bepaald percentage biobrandstof is toegevoegd - duidelijk zichtbaar in de cijfers. In heel 2019 is 2 procent van de verkoop van stookolie en 0,5 procent van de distillaten (MGO – gasolie - en MDO - dieselolie) een bio-bunker.

Vooral in het vierde kwartaal kwam de verkoop van bio-bunkers steeds vaker voor. De bijmengpercentages van deze bunkers verschillen tussen 5 en 50 procent. Het meeste gebruikelijke is 20-30 procent.