Clicky


Verkeersschool Janssen start CE-opleiding met een Scania

Verkeersschool Janssen start CE-opleiding met een Scania
19-02-2020 12:08 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

HORST - Verkeersschool Janssen, die rijlessen geeft in de regio’s Horst, Venlo, Venray, Nijmegen en gemeente Peel en Maas, nam afgelopen week een Scania R410 4x2 bakwagen in gebruik. Het is de eerste vrachtauto binnen het bedrijf en eigenaar Leon Janssen wist vanaf het eerste moment dat het een Scania moest worden.

“De Verkeersschool bestaat sinds 1967. En ik doe het alweer vanaf 1987. Maar tot nu toe hadden wij nog geen mogelijkheid tot het opleiden van chauffeurs C en CE of het geven van Code 95-trainingen”, vertelt Leon. “Het was transportbedrijf Cuppen hier in Horst die mij aan het denken zette. Marc Cuppen en ik zijn goed bevriend met elkaar en hij vroeg of ik de verplichte bijscholing Code 95 van zijn chauffeurs niet op mij wilde nemen. Als ontzorging eigenlijk. Daarvoor had ik een truck nodig.”

Leon was vanaf het eerste moment meteen overtuigd van twee dingen: 1, het moest een Scania worden, en 2, die kon niet alleen geëxploiteerd worden met 80 chauffeurs in een Code 95 traject. “Maar een korte inventarisatie leerde dat er rond Horst eigenlijk een blinde vlek was als om chauffeurstrainingen en opleiding C en CE ging. Toen heb ik het besluit genomen in dat gat te duiken. Ik ga nu al voor 200 chauffeurs de trainingen verzorgen. En ik heb pas vijf bedrijven gebeld. En ook het aantal aanvragen voor lessen komt goed op gang.”

Want dat blijft de belangrijkste tak van sport: het opleiden van aspirant chauffeurs voor het rijbewijs C en CE. “Daar zal de nieuwe Scania zich moeten bewijzen”, meent Leon. “Ik weet zeker dat dat gaat lukken. Als rijschool hebben wij een goede naam. En Scania klinkt weer veel chauffeurs als muziek in de oren. Dus met de juiste uitmonstering moeten Verkeersschool Janssen en de Scania samen een goed team kunnen vormen.”

Leon koos zeker ook voor Scania vanwege de goede klik met de dealer in Venlo. “Wij rijden maar 30.000 per jaar en een lesauto lijkt dan wel wat anders dan een gewone truck. Maar voor de service is er geen verschil: in beide gevallen zijn er klanten die erop rekenen dat de auto op de juiste tijd voor de deur staat. Daarom ben ik ook voor een nieuwe gegaan. Waar dan nog bijkomt, dat je je leerlingen wilt leren rijden met de nieuwste techniek. Nou dat zit er rijkelijk op. Ook mijn instructeurs moeten nog eerst op cursus bij Scania om écht de finesses te beheersen.”

De R-cabine met een hoog dak biedt dankzij een conversie van Estepe plaats aan vier mensen die allemaal op een veilige plaats kunnen zitten. “Er zit maar vier ton beton in de laadbak dus met 410pk hebben we vermogen zat. Het had ook minder gekund. Maar diep in mijn hart ben ik ook truckchauffeur: ik heb vroeger zelf in het fruit gereden. Dus vond ik 370 op de deur wel heel mager staan. En ik hoop dat we met al dat start-stopverkeer in de stad ook met een 410 toch op 25 liter op de honderd uitkomen.”

Uiteraard heeft de truck een dubbele bediening hoewel dat tegenwoordig alleen nog uit een rempedaal bestaat. Ook is er voor de instructeur de mogelijkheid, zaken als snelheid en toeren af te lezen op een apart display zoals het CBR dat voorschrijft. Aan de nodige spiegels ontbreekt het ook niet. Bovendien plaatste Leon ook twee camera’s voor en achter.

Verder heeft Leon de cabine zo lesproof mogelijk gemaakt. “Want geloof het of niet, in feite heeft de cabine meer te lijden dan de motor,” weet hij. “De motor wordt van 30.000 km per jaar niet moe. Maar in die cabine zitten continue vier man: dan slijt alles harder. Daarom heb ik gekozen voor leren bekleding. Dat staat niet alleen chique: het is net even meer stress- en lesbestendig. Ook wilde ik het grote premium display: dat geeft net even meer overzicht. Voor goed zicht heb ik gekozen voor het LED pakket. En af fabriek ook nog voor sideskirts. En gisteren heb ik er nog een tweede logo op de voorkant bij laten plaatsen. Want ik ben dan wel rijschoolhouder maar het is wél een Scania. En dan verander ik toch weer heel even in die chauffeur van vroeger.”