Clicky


Faillissement voor Taxi Centrale Renesse (TCR) blijkt onvermijdelijk

Faillissement voor Taxi Centrale Renesse (TCR) blijkt onvermijdelijk
10-02-2020 16:52 | Faillissementen | auteur Redactie

UTRECHT - De bewindvoerders van de Taxi Centrale Renesse (TCR) hebben vandaag faillissement aangevraagd voor het hele bedrijf. Onderhandelaar Tjeerd Orie van CNV Vakmensen spreekt van een zorgelijk scenario. “Daarmee worden alle 1.300 werknemers, van Zeeland tot de Waddeneilanden, in de onzekerheid rond TCR meegezogen. En uiteraard treft dit alle klanten die echt afhankelijk zijn van het vervoer: leerlingen, gehandicapten, ouderen. We hadden liever gezien dat de bewindvoerders vandaag met een positiever scenario waren gekomen.”

TCR is een groot landelijk opererend vervoersbedrijf, met 1.300 werknemers en een uitgebreid wagenpark van taxi’s, taxi-busjes en tourbussen. Het bedrijf verzorgt onder meer zorg- en leerlingenvervoer en werkt op veel plaatsen in het land als onderaannemer voor bedrijven als Connexxion en Arriva.

Verweven

Orie heeft nauw contact gehad met de bewindvoerders, Jan de Meester en Folkers Hiemstra (Van Boven Advocaten in Middelburg). “Ik denk dat alle BV’s onderling zo met elkaar zijn verweven, dat een totaal faillissement eigenlijk de enige mogelijkheid was. Maar dat betekent wel dat iedereen straks een ontslagbrief krijgt. Intussen zal het werk komende tijd wel door moeten, er zijn zoveel mensen afhankelijk van dit vervoer. Het blijft voorlopig een onzekere tijd voor werknemers en klanten. We hebben begrepen dat er gesprekken worden gevoerd met geïnteresseerde partijen die werkzaamheden willen overnemen. We wachten dat in spanning af en houden hierover nauw contact met de curatoren. We hopen dat er zo snel mogelijkheid duidelijkheid komt en proberen daar waar mogelijk te helpen.”

Gevolgen voor andere vervoersbedrijven

Het faillissement van TCR raakt ook andere grote vervoersbedrijven, zegt Orie. “TCR is op veel plekken in het land als onderaannemer actief, bijvoorbeeld voor Connexxion in de concessies Amstelland Meerlanden, IJsselmond, Zeeland en Noord-Holland Noord. Daar leggen wij natuurlijk ook contact mee, of andere vervoerders wellicht werknemers kunnen overnemen.”

Kwetsbaar

De problemen bij TCR laten volgens Orie ook zien hoe kwetsbaar vervoersbedrijven zijn. “Onder druk van opdrachtgevers, die vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zijn de marges in het vervoer erg klein. Eigenlijk veel te klein om voldoende vet op de botten te houden. Er hoeft maar iets mis te gaan en je ziet wat er gebeurt. Werknemers en klanten die echt afhankelijk zijn van dit vervoer betalen er nu de prijs voor. Opdrachtgevers, ook overheden, zullen in de spiegel moeten kijken hoe ze omgaan met aanbestedingen. Het kan gewoon niet altijd zo goedkoop.”

CNV Vakmensen heeft later deze week overleg met de centrale ondernemingsraad van TCR.