Clicky


Vier nieuwe Scania's voor De Bruin Logistics

Vier nieuwe Scania's voor De Bruin Logistics
06-12-2019 12:05 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

HOUTEN - De Bruin Logistics in Houten nam recent vier nieuwe Scania R410 Highline 4x2 trekkers in gebruik. Bijzonder hierbij is dat De Bruin ervoor koos de als LZV gekeurde voertuigen met een lange eindreductie van 1:2,35 te bestellen.

“Deze Scania’s zijn er gekomen omdat de vorige een heel goed brandstofverbruik heeft. Daarnaast zijn het gewoon fijne auto’s om mee te werken. De aanschafprijs ligt iets hoger, maar het is dan ook wel héél goed gereedschap. En dat is precies wat wij willen”, vertelt directeur Ronald de Bruin over de keuze. Daarbij heeft zeker meegespeeld dat De Bruin een goede relatie met de Scania-dealer in Utrecht heeft.

“Wij proberen zelf dagelijks onze klanten zo veel mogelijk te ontzorgen door hun transport zo soepel te laten verlopen dat ze er geen omkijken naar hebben. Een dergelijke instelling verwacht ik ook van mijn dealer. Ik heb transport nodig en hij moet zorgen dat ik binnen de door mij gewenste vermogensklasse precies die voertuigconfiguratie krijg waarmee mijn chauffeurs goed hun werk kunnen doen én de TCO klopt. En liefst nog een beetje beter is dan van de andere merken waarmee ik rijd.”

Voor De Bruin die voornamelijk nationaal opereert, is brandstof en efficiëntie heel belangrijk. “Daarom kies ik ook bewust voor een lange eindreductie en hebben we de auto’s op 83 kilometer per uur laten afstellen. Dat laatste scheelt overigens niet alleen brandstof maar zeker ook verkeersboetes. Op de vraag of een lange (zuinige) eindoverbrenging van 1:2.35 in combinatie met 410 pk niet een beetje veel van het goede is voor een LZV antwoordt De Bruin dat ze nooit boven 50 ton uitkomen.

“Wij rijden met onze LZV’s écht volume in de bloemen en kleding. Dat is ook wat onze klanten steeds meer vragen. En het is natuurlijk beter voor het milieu en het klimaat.”

De jacht naar de minste druppels komt op allerlei manieren tot uiting binnen het bedrijf. “Zo hebben wij voor de chauffeurs naast de aflevertraining ook nog een half jaar coaching vanuit Scania besteld. Daarmee krijgen ze wekelijks feedback en een update over hun verbruik. Dat gaat telefonisch en daar verwacht ik veel van. Het moet de jongens scherp en gemotiveerd houden. Verder willen wij de kilometrages precies weten en daarom besteden wij veel tijd aan het exact laten uitrollen van de trekkers. En ook het uitlijnen van de assen van zowel ons trekkende als het getrokken materieel is een aandachtspunt bij ons.”

De Bruin heeft de R410 trekkers met Highline cabine redelijk standaard besteld. “Een Scania heeft af fabriek al heel veel luxe en ik wil de uitrusting van al mijn trucks een beetje op hetzelfde niveau houden. Waar we wel extra aandacht aan besteden, zijn die zaken die het werk van de chauffeur direct positief beïnvloeden. Zo koppelen wij veel om. Dan moet je zorgen dat dat schoon en soepel kan. Vandaar dat ik extra werklampen op de auto’s heb laten zetten en de licht/lucht balk, waar alle verbindingen met de trailer aan zitten, hoger heb laten plaatsen. Dan slieren alle slangen niet over de catwalk en de schotel en blijft het schoon en gaat het minder gauw kapot. Ook hebben we een dodehoek camera meegenomen in het pakket evenals de premium chauffeursstoel.”

“Een apart verhaal is het dual battery pakket. Daar heb ik eigenlijk niet bewust om gevraagd toen ik zei ‘doe die nieuwe maar precies zo als de vorige’. Maar achteraf ben ik er wel blij mee: nu start alles altijd, ook als er weer eens een koelkast niet uitgezet is tijdens een lang weekend.”

De Bruin vindt dat de nieuwe Scania’s hem de uitstraling geven, die hij als bedrijf wil hebben. “En het helpt ons chauffeurs te werven. Want ik maak onder mijn medewerkers wel mee dat er zo nu en dan een chauffeur bewust aangeeft ‘dat hij ook wel een ander merk wil rijden’. Maar ik zie dat er maar weinig zijn die niet op een Scania willen werken.”

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus