Clicky


Nieuwe en grootste ro/roschip ‘Hollandia Seaways’ van DFDS vaart tussen Göteborg en Gent

Nieuwe en grootste ro/roschip ‘Hollandia Seaways’ van DFDS vaart tussen Göteborg en Gent
06-12-2019 11:24 | Haven Nieuws | auteur Redactie

GENT - DFDS zet voortaan ook het nieuwe ro/roschip ‘Hollandia Seaways’ in op de lijn tussen Gent en het Zweedse Göteborg. Donderdag 5 december werd dit grootste schip van DFDS in North Sea Port officieel ingehuldigd op hun Mercatordok Multimodal Terminal in Gent.

De vrachtferry Hollandia Seaways werd vrijdag in Göteborg gedoopt. Het schip kan 450 trailers vervoeren, goed voor een laadcapaciteit van 6.700 lijnmeter. Het heeft een lengte van 237,4 meter. Met een ‘extra verdieping’ voor trailers valt dit nieuwe schip meteen op als het in de sluis in Terneuzen ligt of op het Kanaal Gent-Terneuzen vaart. 

De ferry is niet enkel groter dan de drie DFDS-schepen die nu zesmaal per week op- en afvaren tussen Gent en Göteborg, het zal veruit het grootste schip zijn van de hele DFDS-vloot. Dit grotere schip neemt de plaats in van één van de drie schepen op de route. De capaciteit per week neemt daardoor met een 600-tal trailers toe.

Meer trailers lossen en laden in dezelfde tijd 

De Hollandia Seaways is voorzien van een uniek laadkleppensysteem: drie onafhankelijke laadkleppen, die tegelijk laden en lossen van trailers toelaten, wat de verblijfstijd in de haven aanzienlijk verkort. En ook al is dit schip veel groter, de los-en laadtijd voor 450 trailers in plaats van 290 blijft acht uur. De aanmeerinfrastructuur en de capaciteit van de gates op de terminal werden hiervoor aangepast.

Scrubbers en walstroom

Door hun grote ladingcapaciteit zal het energieverbruik per getransporteerde trailer aanzienlijk dalen. De ferry is uitgerust met ‘scrubbers’, die de uitlaatgassen ‘wassen’ om zo de zwaveloxide-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het schip uitgerust met de mogelijkheid om in de haven aangesloten te worden op walstroom.

Megavrachtferry’s made in China

De Deense rederij DFDS bereidt zich voor op toekomstige groei door zes megavrachtferry’s (roll-on-roll-off) te laten bouwen bij de Jinling Shipyard in China. De eerste twee schepen werden in de loop van 2019 opgeleverd en zijn in dienst genomen tussen Turkije en de EU om aan de groeiende vraag naar scheepscapaciteit voor logistiekbedrijven te voldoen. De vrachtferry Hollandia Seaways is het derde schip in deze reeks en wordt op de Noordzee ingezet.