Clicky


GRIP3 situatie Schiphol blijkt vals kapingsalarm [UPDATE]

GRIP3 situatie Schiphol blijkt vals kapingsalarm [UPDATE]
06-11-2019 19:34 | Incidenten | auteur ANP | Redactie Transport Online

SCHIPHOL - [update 21:19 uur] Meerdere hulpdiensten rukten woensdagavond uit naar Schiphol waaronder een traumaheli. Er werd direct opgeschaald naar GRIP 3. Die wordt afgekondigd bij een ernstige situatie die grote gevolgen kan hebben voor de bevolking. De melding kwam rond 18:59 uur binnen op P2000 het alarmeringssysteem in Nederland.

De marechaussee meldde dat er een verdachte situatie aan boord van een vliegtuig werd onderzocht. In een vliegtuig op Schiphol met bestemming Madrid van de luchtvaartmaatschappij Air Europa was per ongeluk het kapingsalarm geactiveerd. Air Europa meldt dat er niks is gebeurd en dat alle passagiers veilig zijn en snel een andere vlucht kunnen nemen. De vliegmaatschappij biedt op Twitter excuses aan voor het incident.

Het kapingsalarm had grote gevolgen op Schiphol Zo werd pier D ontruimd en afgesloten.

Het zou gaan om vlucht UX1094 een vlucht van Air Europe van Amsterdam naar Madrid. Het vliegtuig moest om 19:10 uur vertrekken.

GRIP 3 uitgelegd

Wat houdt een GRIP 3 situatie precies in en wie zijn erbij betrokken? Niet alleen de directe omgeving wordt beïnvloed door het incident (men spreekt in sommige gevallen van een ramp), maar een groter gebied ondervindt de gevolgen, bijvoorbeeld een (deel van een) gemeente. De burgemeester van de getroffen gemeente komt bijeen met het volledige Gemeentelijk Beleidsteam (GBT) om op bestuurlijk niveau sturing te geven aan de bestrijding van de gevolgen van het incident.

De Commissaris van de Koning (CdK) van de betreffende provincie wordt geïnformeerd. Tevens wordt de Minister van Binnenlandse Zaken via het Nationaal CrisisCentrum (NCC) geïnformeerd. Als er zaken door de gemeente geregeld moeten worden, zoals opvang of registratie dan wordt het Gemeentelijk Rampenmanagementteam (GRMT) bijeen geroepen.

GRIP 3 betekent niet bij voorbaat dat er sprake is van een ramp. Bij een dreiging van een ramp kan GRIP 3 uit voorzorg afgekondigd worden om de commandostructuur in te richten.

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar
  • Sipke Appel
    PH-KVG (MSN 20211)
  • Sipke Appel
    PH-CKA (MSN 33694)
  • Sipke Appel
    Reg: F-GKXZ (MSN 4137)