Clicky


Betere doorstroming door sensoren op 130 Nederlandse bruggen

Betere doorstroming door sensoren op 130 Nederlandse bruggen
24-10-2019 10:49 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

DEN HAAG - Om de doorstroming te verbeteren zijn vanaf midden 2019 op 130 bruggen in heel Nederland sensoren geplaatst. De sensoren meten of een brug open of dicht is. Deze data is nu beschikbaar via het Platform Blauwe Golf Verbindend en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). De data zorgen via applicaties voor een betere doorstroming op de weg en het water en veiligere situaties rond de bruggen.

Rijkswaterstaat heeft de afgelopen maanden samen met NDW, gemeenten, provincies en private partijen onderzocht welke brugopeningen de grootste impact hebben op de doorstroming. Uiteindelijk zijn 130 bruggen geselecteerd die nog niet eerder van sensoren voorzien waren. NDW deelt de data onder andere met navigatie-apps en is daarmee rechtstreeks voor de weggebruiker beschikbaar. Ook schippers kunnen via het platform Blauwe Golf Verbindend realtime zien of een brug open of dicht staat.

Samen met andere wegbeheerders

Annelien Eleveld is projectleider bij Rijkswaterstaat. Annelien: "Ik heb de afgelopen maanden contact gezocht met provincies en gemeenten. Samen hebben we gekeken bij welke bruggen de sensoren de meeste impact hebben op de doorstroming en veiligheid. Eerder hebben we al zo'n 200 bruggen in Nederland voorzien van sensoren. Nu zijn het er ruim 300. Dit is een geweldig resultaat. En niet mogelijk zonder de inzet van vele enthousiaste mensen en een innovatie sensor leverancier."

Dit is nog maar het begin

Ook Gab Franken, van NDW is enthousiast. Gab: "NDW is verantwoordelijk voor het delen van de data, het bewaken van de kwaliteit en het evalueren van het effect op de doorstroming. Maar eigenlijk is dit nog maar het begin. Het bedrijfsleven is vervolgens aan zet om de data te vertalen naar bruikbare applicaties. Denk aan apps zoals Flitsmeister en Waze die de data nu al gebruiken. Maar ook architecten kunnen het gebruiken bij het ontwerpen van wegen of rotondes." 

Annelien: "Om de doorstroming nog verder te verbeteren kunnen we met deze data de brugopeningen in gaan plannen. Dit is de volgende stap."