Clicky


VDL Bus & Coach bouwt nieuwe fabriek in Roeselare

VDL Bus & Coach bouwt nieuwe fabriek in Roeselare
21-10-2019 17:18 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ROESELARE - In 2025 rijdt driekwart van alle bussen in het openbaar vervoer elektrisch, steeds meer stadsbesturen vinden dat zero emissie binnen afzienbare tijd de norm moet zijn. Tegen deze achtergrond zet VDL Bus & Coach de volgende stap in haar ‘Aiming for Zero’-doelstelling: in het Belgische Roeselare verrijst een nieuwe fabriek, waar vanaf eind 2021 in een CO2-neutrale omgeving bussen worden geproduceerd.

“Deze vestiging zal volledig toegewijd zijn aan ‘groene’ bussen”, legt Peter Wouters, directeur van de fabriek in Roeselare, uit. “Het productieproces wordt ingericht om op de meest efficiënte wijze elektrisch aangedreven bussen te bouwen. Dit zal gebeuren op een energie neutrale manier, gebruikmakend van ‘groene’ technologie.” Ook de Belgische verkoop- en servicevestiging van VDL Bus & Coach zal meeverhuizen naar de nieuwe locatie.

Waar concurrenten steeds vaker hun productie naar lagelonenlanden verplaatsen, kiest VDL Bus & Coach er bewust voor om in West-Europa bussen te blijven bouwen. Het bedrijf streeft ernaar de werkgelegenheid in de hoogwaardige maakindustrie in Noord-Europa te behouden en te versterken, in de geest van het motto van VDL Groep: ‘De maakindustrie heeft toekomst in Europa. Europa heeft toekomst door de maakindustrie’.

Met de verhuizing en modernisering van haar fabriek in Roeselare zet VDL Bus & Coach de ‘Aiming for Zero’-ambitie kracht bij. “Wij willen voorop blijven lopen in Europa op het gebied van e-mobiliteit”, zegt Henk Coppens, CEO VDL Bus & Coach. “De kennis en expertise die we sinds het op de markt brengen van de eerste elektrische bus in 2015 hebben opgedaan, gaan we verder uitbouwen. De roep om zero emissie wordt overal steeds sterker. Samen met onze partners en klanten werken wij continu aan duurzame en innovatieve oplossingen die dit mogelijk maken.

De nieuwe fabriek in Roeselare wordt ons centrum voor e-mobiliteit, waardoor we nog beter kunnen inspelen op de behoeftes en vragen vanuit de markt.”

De te bouwen fabriek komt op een gebied van 8 hectare aan de ringweg van Roeselare. Voordat volgens planning de eerste paal vanaf het voorjaar van 2020 de grond in kan, dienen er nog een aantal inpassingsprocedures doorlopen te worden.

Momenteel rijdt bijna 10% van de Nederlandse bussen in het openbaar vervoer elektrisch. Volgens onderzoek van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL zal dat percentage in 2025 opgelopen zijn naar 75. Een trend die in andere landen, vooral in de Europese steden, ook te verwachten is.

De elektrische bussen van VDL Bus & Coach zijn hard op weg naar 50 miljoen elektrische gereden kilometers. Bijna 500 bussen rijden gemiddeld 75.000 kilometer per dag in 11 landen. In vergelijking met conventionele dieselbussen betekent dit een CO2-reductie van 70 ton per dag, wat resulteert in een betere luchtkwaliteit. Elektrische bussen zorgen ook voor een aanzienlijke geluidsreductie, met een stillere en gezondere leefomgeving tot gevolg.

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar
  • J.Roeland
    VDL