Clicky


's Werelds grootste containerschip MSC Gülsün voltooit eerste reis van Azië naar Europa

's Werelds grootste containerschip MSC Gülsün voltooit eerste reis van Azië naar Europa
20-08-2019 13:32 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ROTTERDAM - MSC Mediterranean Shipping Company meldt dat MSC Gülsün, 's werelds grootste containerschip, in Europa is aangekomen na het voltooien van zijn eerste reis vanuit het noorden van China naar Europa.

De MSC Gülsün is de eerste van een nieuwe klasse van 23.000+ TEU-schepen die in 2019-2020 wordt toegevoegd aan het wereldwijde netwerk van MSC.

De MSC Gülsün, gebouwd op de Geoje-scheepswerf van Samsung Heavy Industries (SHI) in Zuid-Korea, zet een nieuwe standaard in de containervaart, met name op het gebied van milieuprestaties.

De MSC Gülsün is ongeveer 400 meter lang en meer dan 60 meter breed en heeft een recordcapaciteit voor een containerschip: 23.756 TEU. Grotere schepen stoten over het algemeen minder CO2 uit per vervoerde container, waardoor bedrijven die goederen verplaatsen op de diensten van MSC tussen Azië en Europa de CO2-voetafdruk van hun toeleveringsketens kunnen verkleinen.

Als een familiebedrijf met een sterk maritiem erfgoed, bevestigt MSC haar toewijding om te investeren in 's werelds grootste en drukste handelsstroken met de komst van MSC Gülsün en nog tien andere schepen in de pijplijn in deze klasse.

Het schip is uitgerust met meer dan 2.000 gekoelde containers, waardoor de handel in voedsel, drank, farmaceutische en andere gekoelde en bevroren producten tussen Azië en Europa wordt gestimuleerd.

Om te voldoen aan een op hande zijnde verordening voor scheepsbrandstoffen in 2020, is het schip ook uitgerust met een door UN IMO goedgekeurd hybride uitlaatgasreinigingssysteem en heeft het de mogelijkheid om over te schakelen op zwavelarme brandstof, of te worden aangepast voor vloeibaar aardgas (LNG) in de toekomst.

Het waarborgen van veiligheid van bemanning en lading is de hoogste prioriteit van MSC. Deze nieuwe klasse schepen zijn uitgerust met dubbele rompbescherming rondom de motor, evenals een 3D-beoordeling van de rompconditie. Een nieuw brandbestrijdingssysteem met twee torens met pompen met hoge capaciteit is geïnstalleerd om de veiligheid van zeevarenden aan boord verder te verbeteren en lading te beschermen die over het hele dek van het schip wordt vervoerd.

SHI zal zes van deze schepen leveren, terwijl Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) de andere vijf bouwt, ook in Zuid-Korea.