Clicky


Groei van 12,5 procent voor Haven van Zeebrugge in eerste halfjaar 2019

Groei van 12,5 procent voor Haven van Zeebrugge in eerste halfjaar 2019
22-07-2019 10:48 | Haven Nieuws | auteur Redactie

ZEEBRUGGE - De haven van Zeebrugge noteert in de eerste jaarhelft van 2019 een groei van 12,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Er werd een totaal goederenvolume van 21.883.578 ton behandeld.

Roro

De roll-on/roll-off-trafiek groeit in het eerste halfjaar met 5 procent tot een volume van 8.404.658 ton.

Hier past echter een waarschuwing over de overslagcijfers naar Groot-Brittannië in de aanloop naar de eerste Brexit-datum van 29 maart, werd het VK anticipatief bevoorraad. (Het volume in maart steeg met +17,2 procent.)

De UK-overslagcijfers tonen in het tweede kwartaal daarentegen een verwachte dalende trend (-6,8 procent in mei en -12,3 procent in juni).

De roro-cijfers naar Zuid-Europa kennen dan weer een sterke toename door nieuwe diensten en schaalvergroting.

Er werden 1.527.872 nieuwe wagens behandeld; dit is een stijging van 4,9 procent, bovenop het recordjaar.

Containers

De containeroverslag daalt met 2,2 procent tot 7.548.076 ton. In de maand juni stijgt de containertrafiek echter opmerkelijk (+9,5 procent) dankzij de nieuwe containerdiensten en containerfeederlijnen. Verdere groei wordt verwacht in de tweede jaarhelft.

Vloeibare bulk

De vloeibare bulk bedraagt in het eerste semester 4.830.418 ton. De stijging situeert zich bij het vloeibaar aardgas (3.218.162 ton). Er liepen namelijk 54 LNG-schepen binnen tegenover 24 in de eerste jaarhelft van 2018. Er werd veel LNG aangeleverd uit zowel Qatar als Rusland. Deze volumes houden aan in de tweede jaarhelft.

De vaste bulk in Zeebrugge daalt met 5 procent tot 619.051 ton. Het stukgoed daalt met 10,3 procent tot 481.375 ton.

De havenschiften stijgen met 3 procent tot 181.130 shiften. Er liepen de eerste zes maanden 71 cruiseschepen Zeebrugge binnen ten opzichte van 59 vorig jaar. Deze aanlopen waren goed voor 337.559 passagiersbewegingen.