Clicky


Meer scheepsongevallen op Nederlandse binnenwateren

Meer scheepsongevallen op Nederlandse binnenwateren
11-07-2019 17:30 | Binnenvaart | auteur Redactie

DEN HAAG - Op de kanalen, rivieren en meren die Rijkswaterstaat en anderen in Nederland beheren zijn over 2018 meer scheepsongevallen geregistreerd dan in 2017, maar er waren minder slachtoffers.

De toename in het aantal ongevallen is te herleiden naar een verbeterde registratie en het lage water op de rivieren als gevolg van langdurige droogte.

Het totaal aantal geregistreerde scheepsongevallen steeg in 2018 naar 1.349. Dat zijn 215 ongevallen meer dan het voorgaande jaar. Onder het totaal van 1.349 ongevallen waren er 1.173 niet-ernstige scheepsongevallen (973 in 2017) en 176 ernstige scheepsongevallen, 15 meer dan in 2017.

Een ongeval wordt als 'ernstig' (significant) aangemerkt als een schip niet meer verder kan of mag varen als gevolg van het scheepsongeval, als er ernstige schade aan lading, infrastructuur of milieu is en daarbij een stremming van de vaarweg optreedt of als er (in uitzonderlijke gevallen) doden en zwaargewonden te betreuren zijn.

In 2018 waren er twee dodelijke slachtoffers te betreuren in twee van alle geregistreerde scheepsongevallen. Naast de verbeterde registratie, is een deel van de toename in scheepsongevallen te herleiden naar het effect van laagwater op de rivieren na de lange droogte van 2018. Het aantal aanvaringen met infrastructuur (gronding en oevers) op de Gelderse IJssel en de Waal steeg hierdoor.

Op de vaarwegen in Nederland vaart zowel beroeps- als recreatievaart, met in het zomerseizoen uiteraard meer recreanten. Een onjuiste inschatting van elkaars manoeuvres, beperkte zichtlijnen en of snelheid kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Het aantal ongevallen waarbij zowel beroeps- als recreatievaart betrokken waren, kwam in 2018 uit op 40, in 2017 was dit 32. Sinds 2012 schommelt dat aantal tussen de 29 en 40.