Take off distance Available Maastricht Aachen Airport aangepast

Take off distance Available Maastricht Aachen Airport aangepast
18-06-2019 11:53 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

MAASTRICHT - Het Ministerie van I&W heeft toestemming gegeven de TODA (Take Off Distance Available) van Maastricht Aachen Airport aan te passen van 2.500 meter naar 2.750 meter. Dit betekent echter niet dat vertrekkende vliegtuigen nu alsnog 2.750 meter baan mogen gebruiken.

De geasfalteerde baanlengte van Maastricht Aachen Airport bedraagt 2.750 meter. Volgens de omzettingsregeling (de huidige vergunning van de luchthaven) mogen de vliegtuigen echter slechts 2.500 meter gebruiken (de TORA). De aanvullende 250 meter verharding mag (nu het baangebruik is terug gegaan van 2.750 meter naar 2.500 meter) aangewezen worden als Clearway: een strook die achter een baan ligt en die gebruikt mag worden om veilig ‘uit te klimmen’.

Dit is dan ook per 27 mei gepubliceerd in een Notam (notice to airmen): een bericht dat gebruikt wordt om informatie over het luchtruim te delen met piloten, omdat deze informatie van invloed kan zijn op de uitvoering van een vlucht.

Dit betekent dat vliegtuigen nu zwaarder beladen mogen vertrekken, dan met een TODA van 2.500 meter, omdat ze een langere strook krijgen om uit te klimmen. Het punt waarop ze van de grond los komen kan hierdoor iets verder liggen maar ligt nog altijd binnen de TORA (Take Of Run Available) van 2.500 meter.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden