Clicky


Road2Holland versterkt aansluiting van Nederland op de Nieuwe Zijderoute

Road2Holland versterkt aansluiting van Nederland op de Nieuwe Zijderoute
12-04-2019 20:35 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - Onder de titel 'the Netherlands countless connections, infinite possibilities' heeft Port of Amsterdam afgelopen week in Zoetermeer het Road2Holland-convenant getekend. Samen met de partners als TMA en Nunner is het doel om de zijderoute (Silk Road) tussen Nederland en China verder vorm te geven en te versterken. Port of Amsterdam is sinds 2018 aangesloten op deze belangrijke route.

Met dit convenant wil het consortium van acht partijen het spoorvervoer beter op de kaart zetten. Het initiatief wordt ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Goederenvervoer tussen China en Europa wordt grotendeels bepaald door zee- en luchtvracht. Sinds enkele jaren is spoor beschikbaar gekomen als alternatieve modaliteit, met lagere prijzen dan luchtvracht, maar snellere doorlooptijden dan zeevracht. Deze ontwikkeling is als gevolg van het Chinese Belt and Road Initiative (BRI), ook bekend als Nieuwe Zijderoute, in een stroomversnelling geraakt.

De rol van de partners in dit traject is verschillend. Logistieke dienstverleners zoals Nunner, GVT, Samskip willen met hun rol in het project hun positie op de Chinese markt versterken. De Havenbedrijven ondersteunen het consortium om de spoorcorridors van en naar Nederland te ontwikkelen. ‘Goede achterlandverbindingen van de havens blijven cruciaal voor het succes voor onze klanten en de haven in zijn geheel’, zegt Rob Smit, Commercieel Manager Achterland van Port of Amsterdam.

Panteia, gespecialiseerd in beleids- en marktonderzoek, ziet hier mogelijke opdrachten van I&W/RVO. Het consortium heeft Panteia gevraagd om penvoerder te zijn.