Clicky


DFDS haalt vrachtwagens van de weg met rechtstreekse treinen naar North Sea Port

DFDS haalt vrachtwagens van de weg met rechtstreekse treinen naar North Sea Port
22-02-2019 16:33 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

GENT - Vanaf maart laat DFDS meer treinen rechtstreeks komen en gaan naar hun grote ro/ro-terminal in Gent. Dat haalt vrachtwagens van de weg en spoort perfect met de strategie van North Sea Port om de alternatieve transportmodi maximaal te benutten.

Van Scandinavië tot in Zuid-Europa

North Sea Port is voor de Deense rederij DFDS een belangrijke schakel in de transportas die loopt van Scandinavië naar Zuid-Europa en tot in Turkije. De roro-dienst die achtmaal per week van en naar de Zweedse haven Göteborg pendelt, zorgt vanuit het Mercatordok in Gent voor de aansluiting met het noorden. Naar het zuiden toe wil de Deense groep zo veel mogelijk lading richting Frankrijk, Italië en Spanje op het spoor zetten. In de Italiaanse haven Triëste kan die lading het schip op naar Griekenland of Turkije.

Vijf treinen per week

DFDS zet vanaf 11 maart een nieuwe stap vooruit. Wekelijks zullen vijf treinen opleggers en containers komen oppikken en afzetten op de terminal in North Sea Port. Het aantal vrachtwagens op de weg neemt zo af.

Uitbouw ro/ro-terminal

DFDS timmert intussen aan een grootschalige verjongingskuur voor hun ro/ro-terminal. Die krijgt in de komende maanden een nieuw kantoorgebouw, volautomatische ‘gates’ voor de trucks én het terrein krijgt een andere vorm. Dat zal het mogelijk maken om ook het spoorvervoer beter uit te spelen. De terminal is immers rechtstreeks aangesloten op het spoornet.

North Sea Port is enthousiast over de verdere verschuiving van vervoer met vrachtwagens naar vervoer via spoor of binnenvaart.