Clicky


'Schade door truckkartel veel hoger dan gedacht'

'Schade door truckkartel veel hoger dan gedacht'
24-01-2019 08:12 | Financieel | auteur Redactie

AMSTERDAM - MKB-Claim heeft laten berekenen wat bedrijven te veel hebben betaald voor hun vrachtwagens door het truckkartel. Dit kartel, waarbij alle grote vrachtwagenfabrikanten waren betrokken, was actief van 1997 tot en met 2011. De schade kan oplopen tot het dubbele van waar eerder vanuit werd gegaan.

Zo komt de schade voor een truck die in 1999 voor € 85.000,- werd aangeschaft uit op een bedrag van € 27.350,- inclusief wettelijke rente. De hoogte van de schade hangt af van de aankoopprijs en het jaar van aanschaf, maar schadebedragen boven de € 30.000,- per truck zijn geen uitzondering. Vanaf vandaag is er op de website van MKB-Claim een calculator beschikbaar waarmee bedrijven zelf hun schade kunnen berekenen.

Bij het truckkartel waren alle grote Europese vrachtwagenfabrikanten betrokken. Gezamenlijk kregen zij van de Europese Commissie een recordboete van € 3,8 miljard voor het maken van verboden prijsafspraken. MKB-Claim heeft door een economisch bureau laten berekenen wat bedrijven te veel hebben betaald voor hun vrachtwagens. Hiervoor werden de prijs- en technische gegevens van meer dan 10.000 trucks, uit de kartelperiode en daarbuiten, geïnventariseerd.

De meerprijs als gevolg van het kartel is vervolgens berekend met een regressiemodel waarbij met alle relevante factoren rekening is gehouden, waaronder de prijzen van rubber en staal, verkoopvolumes van trucks en (prijs)ontwikkeling in vergelijkbare markten zoals kleinere bedrijfswagens. Het onderzoek werd geleid door Dr. Svetlana Borovkova, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Voor zover bekend is het voor het eerst dat er op deze schaal onderzoek is gedaan naar de schade door het truckkartel.

Eerdere speculaties over de schade door het kartel varieerden tussen de € 5.000,- en € 16.000,- per vrachtwagen. Afhankelijk van het jaar van aanschaf en rekening houdend met wettelijke rente blijkt nu dat de schade, vooral in de beginperiode van het kartel, twee keer zo hoog kan uitkomen. Aan het einde van het kartel was het effect juist minder groot.

Simon Zuurbier van MKB-Claim: "De uitkomsten van het onderzoek hebben ons geschokt. De schade blijkt nog veel groter te zijn dan we dachten. Voor een gemiddeld transportbedrijf loopt de schade al snel in de tonnen. Dat geld moet terug en daar maken wij ons hard voor." 

In Nederland zijn er naar schatting meer dan 20.000 gedupeerde bedrijven die samen in de kartelperiode 240.000 vrachtwagens hebben gekocht of geleased.